Luftjobb

Läste i dagens Metro en artikel om hur många av oss här i Sverige som jobbar framför(bakom?) en dataskärm. Det är 77% av kvinnorna och 72% av männen som gör det tydligen. Hur många av dessa personers jobb skapar något fysiskt påtagligt som tillexempel mat. Hur många av dessa jobb skapar sådant som vi människor faktiskt behöver? Det måste vara svårt att skapa mat, kläder, lägenheter mm bakom en dataskärm så frågan är ju var vår mat och våra kläder kommer ifrån och vem det är som skapar allt detta åt oss och vilka arbetsvillkor dessa människor har.

När ska vi höja statusen och lönen för de människor som faktiskt gör något produktivt på sitt jobb och för vårt land. När ska vi börja hylla alla städare, snickare, bönder, sjuksköterskor, läkare, dagbarnvårdare, fritidspersonal, lärare, vaktmästare, sotare, elektriker, rörmokare, mekaniker osv. Klart är att det förr eller senare kommer bli tydligt för var och en vilka yrkesgrupper vi som kollektiv faktiskt har nytta av. De som ser till att vi får mat kommer troligtvis göra en raketkarriär statusmässigt!

13 responses to this post.

  1. Posted by Petra Skoog on juni 25, 2012 at 12:43 e m

    WORD! MEN…jag tror vi bakom dataskärmarna också behövs. Det ena behöver inte utesluta det andra…

    Svara

    • Det är ett skapat behov i det samhälle vi lever. Telemarketing företag kommer vi sakna väldigt mycket mindre än bönder som producerar maten vi äter. Det är bara det jag menar.
      Vi behöver mat, vatten, skydd från elementen och relationer för att överleva. Alla andra behov är skapade behov 🙂

      Svara

  2. Kan ju säga att jag känner mig betydligt viktigare när jag hemma odlar mat till min familj än vad jag gör när jag är på jobbet och drar in pengar. Särskilt med tanke på vilket jobb jag har, att bygga datorer känns inte särskilt meningsfullt i min värld….

    Svara

    • Det förstår jag. Att ägna sig åt saker som har en direkt mening för ens egen överlevnad är så väldigt tillfredställande jämfört med de flesta jobb idag. Att odla, hugga ved, plocka svamp och bär, bygga sig ett hus, elda i spisen mm är så fantastiskt tillfredställande. Jag är helt övertygad om att de många depressionerna i det rika väst beror på att många här har klivit ur den cirkeln av uppgifter som är meningssfulla och meningsskapande.
      Bra att du har odlingen 🙂

      Svara

  3. Posted by Jackie on juni 25, 2012 at 7:29 e m

    Fast jag tror att ”bakom en dator” är ett väldigt relativt uttryck. Till exempel skulle min mor säkert hamna i kategorin av folk som jobbar bakom datorn då hon spenderar minst 50% av sin tid där, däremot är hon audionom. Hon är den som testar ut, korrigerar och fixar hörapparater till folk som hör dåligt, någon som oftast faller under sjukvård. Hon är väl behövd men spenderar mycket tid bakom datorn med journaler, beställningar, sammanställningar, texter, email, jobbkontakter och så vidare.

    Så jag tror att dessa % satser definitivt måste tas med en nypa salt, man får trots allt komma ihåg att de mesta som trycks i media är till för att uppröra/väcka åsikter, och behöver inte alltid vara helt sanningsenligt eller kan vara en aningen vridna.

    I övrigt håller jag med.

    Svara

  4. jag tänker lite samma sak, därav val av framtidsyrke. börjar läsa till trädgårdsmästare i järna snart, men inriktningen är ganska klart riktad mot matproduktion och kunskap om naturlig, näringsrik föda snarare än hur man bäst korsar rosor (fast det kommer väl säkert upp det med)

    Svara

    • Åh vad häftigt! Det är så man själv börjar fundera på om det inte är det vettigaste att göra. Typiskt, precis som jag börjar bli akademiker liksom 😀

      Hoppas att du berättar mer ingående om din utbildning på din blogg i framtiden, det vill jag gärna läsa om.
      Blommor fyller också sin plats i trädgårdarna för att locka till sig gynnsamma insekter och dölja doften av morötter och annat för skadedjuren men kanske inte just de sönderavlade varianterna 😛
      Men skönhet är ju också viktigt för oss människor. ÅH, det kommer bli så bra! 😀

      Svara

  5. Posted by Petra Skoog on juni 26, 2012 at 9:05 f m

    Jag kommer ju börja plugga till skrivtolk = mitt jobb kommer bli att sitta bakom en skärm. Men jag kommer ju fylla en viktig funktion för hörselskadade och döva. Det anser jag gör mig till en viktig bricka i livet… Så allt datorrelaterat är inte av ondo…

    Svara

Kommentera

