Från förråd till bostad – Innerväggar och ytterdörr

Jag har bott här i mitt lilla rum i tre månader nu men slarvat med uppdateringarna av bygget. Här kommer iallafall fortsättningen för er läsare. Jag valde att täcka väggarna med plywood för att det går väldigt fort men såhär i efterhand hade det varit bättre att täcka även väggarna med råspont, alltså brädor. Rent trä är alltid att föredra, särskilt om man har aspirationer på att bygga miljösmart och på att skapa en sund boendemiljö. Plywood släpper ifrån sig formaldehyd vilket inte är särskilt nyttigt. Som vanligt är det lätt att vara efterklok.

Det gick hursomhelst fort att skruva upp skivorna. Tanken är att tapetsera med lumppapp sen och måla med linoljefärg inspirerat av Sara May Kahl.

En dörr måste man ju ha också. Köptes på Byggmax till mångas fasa men den är varm och skön. Fick placera den utanför väggen för jag ville inte ta ut i den bärande hanbalken som går genom väggen. Tanken var att det skulle vara en tillfällig lösning tills mina vänner renoverat resten av längan som mitt rum tillhör men nu verkar det inte som att det är aktuellt längre. Hade det gjorts hade jag tagit bort ytterdörren och stoppat in en innerdörr istället och den hade jag kunnat kapa bort tio centimeter på utan några problem. På så sätt hade jag kunnat ha den under hanbalken utan att behöva kapa ur i hanbalken.

Dörren utifrån. Har satt Läkt runt dörren som foder vilket ser helt okej ut tycker jag. Tillsvidare är det ett T-kors som gäller för att öppna dörren.

Den första tiden hade jag madrassen på golvet. Madrassen är ett lån från en vän och är hela 160cm bred. Lite onödigt stor för mig egentligen men bättre än att köpa en ny. Rätt mysigt ändå om jag får säga det själv men mysigare med sällskap såklart🙂

 

2 responses to this post.

  1. Känner du förresten till Byggåtervinningen som ligger längs Gävlevägen (precis när man kör ut från Uppsala)? Kanske skulle vara något för dig, jag har själv aldrig varit där, men man kanske kan hitta bra återvunnet byggmaterial där.

    Svara

Kommentera

