Odlingen i bilder

Har inte uppdaterat om mitt äventyr med odlingen här på gården men här får ni iallafall en bildserie att njuta av. Det är pumpa och squash som jag kultiverat i mitt fönster i det lilla skjulet jag bor i som jag sedan planterat ut i bäddar som jag täckt med gräsklipp. Detta är ett bra sätt att dels kväva ogräs men också ge näring åt plantorna samt främja mikrolivet i jorden. Maskarna stormtrivs under täcket. Vi har även hämtat brunnen hästgödsel hos en granne som annars får betala för att bli av med det. Perfekt att kunna hämta gödsel så nära där vi bor.

Jag har sått in två rader rädisor och en rad rödbetor i den ena bädden och så har jag sått bondbönor på en ganska stor yta. När de har kommit upp kommer jag täcka runt dessa med mer gräsklipp. Jag har täckt en del av min lott med en pressening för att kväva ogräset innan jag gräver runt det för att stoppa ner potatis. Jag är lite sen men alltid blir det något. Känns iallafall peppigt nu så jag hoppas kunna planera bättre nästa år och ha större framförhållning. Vore kul att odla mitt eget så det kan få vara målet på sikt. Expanderar jag mina odlingar varje år så är jag där på några år. Man lär sig ju en massa nytt varje säsong så det blir bara lättare och lättare att odla. Och roligare och roligare. Rabarbern gjorde min kombo Ylva fantastiskt god rabarbersaft på, och även en paj. Det växer som ogräs.

Kan rekommendera boken Grönsaksodling av Lena Israelsson som syns i bild här ovan. Den var kurslitteratur när jag pluggade ekologisk odling i skattungbyn och är väldigt bra just för att den är så enkel och översiktlig i sitt upplägg.

Rabarberpaj:

  • Rabarber: ca 3 stycken 30 cm långa stora stjälkar rabarber eller så att det blir ett lager hackad rabarber i botten på pajformen
  • 1 dl socker
  • ev. 1 tsk vaniljsocker
  • SMULDEG: 2 dl vetemjöl
  • 1 dl grahamsmjöl eller havregryn
  • 4 tsk socker
  • 150 g smör eller margarin
    1. Sätt ugnen på 200 grader.
    2. Skala ev. grov rabarber med en potatisskalare. Strimla rabarbern i ca 1 cm bitar eller finare.
    3. Smörj en ugnssäker form med 1 msk smör eller margarin.
    4. Lägg rabarberbitarna i formen.
    5. Strö över socker och lite vaniljsocker.
    6. Gör smuldegen till rabarberpajen: lägg mjöl, socker och smör (margarin) i en skål. Arbeta med fingertopparna eller en gaffel samman mjölblandningen till en grynig massa.
    7. Täck rabarbern med smuldeg.
    8. Baka rabarberpajen i mitten av ugnen tills den fått ljusbrun färg och rabarbern mjuknat, ca 20-30 minuter. Servera rabarberpajen med kall vaniljsås eller vaniljglass.

5 responses to this post.

  1. kul att se lite in action-bilder!
    sen har jag en fråga ang vad du skrev förut för ett tag sen. det här med kompostering av ”toa-avfallet” som ni har där du bor, hur fungerar det på vintern?

    Svara

    • Aktiviteten går ju ner när värmen sjunker och det är klart att det skulle gå fortare om man hade en isolerad kompost men det är inte nödvändigt om man har tid att vänta i två år på att komposteringen ska vara klar.
      Vill man skynda på komposteringen kan man också varva med lite strömaterial emellan varven så mikrolivet får det lite lättare att jobba. Latrinkomposten har vi i ett utrymme mot boningshuset med lite isolering så den håller plusgrader året om pga spillvärmen från boningshuset.

      Svara

  2. Det gäller att vara noga med komposteringen när det handlar om mänsklig avföring så att man inte får e-kolibakterier i sin egenodlade mat… Men på två år borde man kunna känna sig trygg🙂 Jag funderar en del på det där med toaletter, vi har vattentoaletter och det känns ju helt fel. Vi har dock inte hittat någon lösning som känns rimlig än, vårt hur är tre våningar högt och att bära ut och in känns inte jättelockande…

    Svara

    • Ja två år ska vara helt lugnt men det beror ju lite på hur man tar hand om sin kompost. Är man orolig är det som sagt bättre att använda det komposterade bajset på bärbuskar och fruktträd där grödan inte växer i skiten så att säga,🙂
      Måste ni ha toalett på varje plan då? Det skulle ju gå att anlägga ett utedass inne så att säga på bottenvåningen med öppningsbar lucka utåt där komposten kan stå, bara skyffla ut skiten. Eller helt enkelt bygga ett utedass en bit bort, nära odlingarna kanske.Så kan man använda det istället när man är ute🙂

      Svara

      • Så länge vi använder hela huset själva är det ju en tänkbar lösning att ha toa på bara ett plan, även om vi helst vill ha flera eftersom vi är sju stycken i familjen. Men på sikt (när barnen börjar flytta ut) planerar vi att bygga om huset till lägenheter, i och för sig rör det sig om minst tio årsplaner så det finns tid till att fundera på det. Utedass finns faktiskt i uthuset. Vi ska absolut fixa så att det går att använda🙂

        Svara

Kommentera

