Bill Brooks tiny solar house on wheels

Här får vi en genomgång av Bills lilla hus på hjul och får ta del av hans tankar om designen. Det som slår mig är att han precis som vanligt i den amerikanska Small House Movement har väldigt lite isolering i väggarna. Detta beror antagligen på att de dels har det lite varmare än vad vi har det på vintern samt att energi för uppvärmning fortfarande är väldigt billigt i USA jämfört med Sverige. Han säger att han har cirka tio centimeter isolering i väggarna och det tycker jag man ska dubbla om man bygger ett litet hus på hjul för det svenska klimatet.Han kommenterar senare i videon att han tänker sova med en elektrisk värmefilt när han har tillgång till el från elnätet så jag antar att den är klent isolerad även för det klimat han befinner sig i.

En annan sak som förbryllar mig är att hans ytterdörr öppnas inåt. Det verkar litet tokigt med tanke på att den då tar upp plats inne i vagnen som redan har ett ganska begränsat utrymme som det är. Dessutom vill man att dörrar ska öppnas utåt för att en människa vid brand ska kunna få upp dörren så lätt som möjligt.

Här kan man läsa ett tidigare blogginlägg av Bill där han berättar mer om hur han kom på att han skulle bygga ett litet hus på hjul och hur han gick tillväga.

8 responses to this post.

  1. Posted by eldurias on maj 27, 2012 at 3:04 e m

    I många länder är det standard att öppna dörren inåt. Man kan bland annat se det i många amerikanska filmer. Det har att göra med att man vill välkomna sina gäster och inte slå upp dörren rätt i ansiktet på dem.

    I Sverige är vi inte så gästvänliga av oss så vi har som standard att öppna dörren utåt. Kan vara därför vi tycker att det är lite knasigt att öppna dörren inåt, men det man är van vid tycker man oftast är bäst och jag håller med om att det är smidigast att öppna dörren utåt.🙂 Framför allt i en litet hus/vagn.

    Svara

    • Ja just det, det har du rätt i. Det är därför det är så lätt att sparka in dörrarna hos dem. Bland annat. Skulle vilja se någon göra det på en svensk dörr😛 Jag är ganska säker på att man inte får bygga ytterdörren inåtgående i Sverige just för att en människa i panik pågrund av brand ska kunna få upp dörren bara genom att slå ner handtaget och luta sig mot dörren. Så det har inte så mycket med gästvänligheten att göra.
      Hursomhelst kan jag tycka att det är värt att rucka på den principen när man bara har sju kvadratmeter att bo på, en prioriteringsfråga således🙂

      Svara

  2. Posted by Susanne Grönlund on maj 31, 2012 at 9:21 e m

    Tack, tack, tack för dessa inlägg. Fick nu lite hjälp med praktiska funderingar.

    Svara

    • Åh vad bra🙂 Återkom gärna med bilder eller info om ditt projekt. Så kul att se andras ideer- Blir som inpirationsloopar🙂

      Svara

      • Posted by Susanne Grönlund on juni 1, 2012 at 10:40 e m

        Här är vi bara på skisstadiet ännu, jag har ju ett torp att färdigställa först. Nej men, jag har funderat en hel del på om man på något smart sätt kan bygga in vattentankar i golvet? Men att placera dom så där efter ena väggen var ju inte heller så dumt. Har just nu, väldigt taskig erfarenhet av vattenläcka och el-problem, därav funderingarna.

        Svara

        • Jag håller precis på att rita mitt nya vagnsprojekt, där kommer jag ha vattentankar i mellanbjälklaget mellan dusch, kök och loftet. Så allt vatten kommer rinna med självtryck. Förhoppningen är att koppla hängrännorna till tanken så att jag blir självförsörjande på regnvatten🙂

          Svara

          • Posted by Susanne Grönlund on juni 2, 2012 at 5:05 e m

            Det lät ju väldigt smart, då slipper man ju öda energi på att pumpa upp det. Har dock lite svårt att se det hela framför mig så jag får fundera vidare…tackar för tipset!

            Svara

            • Kommer någon sorts skiss när jag ritat klart men tyvärr är jag sämre på att rita än vad jag är på att bygga så det kanske dröjer🙂
              Ja, jag tycker det är så konstigt med alla onödiga dragningar hit och dit och elkrävande maskiner som bara används av gammal vana känns det som. Att sortera bort så mycket sådana uppgifter som möjligt är ett viktigt led i att dra ner på elförbrukningen. Se bara på vattencisterner från förr.🙂

              Svara

Kommentera

