Öka den biologiska mångfalden – Biholkar

Här kommer ett litet tips på hur du kan öka den biologiska mångfalden där du bor och på köpet få ett gäng nya små vänner. Att öka den biologiska mångfalden är bra av många anledningar, inte minst för att det blir en balans i ekosystemet som gynnar oss människor när vi exempelvis vill odla. Just bin är väldigt bra för pollinering och bina har det just nu ganska tufft. Bidöden är stor runtom i världen och på sina platser har man fått ersätta bina med människor som går och handpollinerar. Förvisso bra för att det skapar arbetstillfällen om man är lagd åt det hållet men hemskt för de stackars bina. Jag slungar hellre honung än går med en tops och handpollinerar äppelträd och liknande.

Vill du hjälpa bina kan du bygga små biholkar åt dem. Det är inte så svårt som det kanske låter, det är busenkelt. Du borrar helt enkelt hål i några pinnar eller i träbitar för att skapa utrymme åt bina att bygga sina bon. Storleken på hålen avgör vilket bi som vill bo där. Ibland kan andra insekter välja att bo där men de är också välkomna. Ju fler vi är ju roligare blir det!

Här kan du läsa en detaljerad beskrivning av tillvägagångssättet.

11 responses to this post.

  1. Posted by nike on maj 13, 2012 at 7:21 e m

    fett!! har du sett filmen ”queen of the sun” som berättar om bidöden å hälsar på gossiga biodynamiska biodlare? den e väldigt fin å informativ. och hemskt sorgesam.. förresten så ligger det uppe en film på svt play om ”miljöterrorism”, såg den idag å den va verkligen sevärd.

    fred!

    Svara

    • Nej den har jag missat. Så många filmer man vill se och så många böcker man vill läsa! 🙂
      Ja den såg jag för ganska länge sen genom ett event på universitetet. Den är jäkligt bra och tänkvärd. Kan tipsa om filmen Just do it om miljöaktivister i england med. Man blir pepp!

      Svara

  2. hm måste fråga koloniföreningen om de skulle kunna tänka sig att vi sätter upp en sån här! vore ju toppen:)

    Svara

  3. Posted by Pernilla on maj 17, 2012 at 6:45 e m

    Åh, jag tycker verkligen så synd om alla bin. Bidöden är otäck, vet dom ännu vad den beror på? Jag gissar att det är vi som ligger bakom den..
    Och jag är ändå geting/bi/humlefobiker, kan omöjligt befinna mig i närheten av en endaste en av dom. Men jag gillar att man hjälper dem på traven!

    Svara

    • Finns många teorier om det, miljögifter är väl ganska högt upp på listan men det finns ideer om att all strålning från mobiltelefoner och liknande stör deras radar 🙂
      Vi behöver dem, de behöver inte oss. Som med de flesta andra varelser på jorden helt enkelt 🙂

      Svara

      • Posted by Gaius Baltar on mars 29, 2013 at 9:33 f m

        Nja, det fanns möjligen många hypoteser. Idag får det nog anses som hyfsat belagt att det är en kombination av en aggressiv blodparasit som sprids av varroa samt och försvagade immunsystem hos bina pga vissa bekämpningsmedel (neonikotinoider).

        Svara

  4. Posted by Ingemar bergkvist on juni 27, 2012 at 7:44 e m

    Jag är biodlare sen 40 år tillbaka. Har varit bitillsyningsman . Det som händer med bina sen några år tillbaka är underligt. Drottningen lägger ägg som valigt men samhället ökar inte i storlek utan snarare minskar eller ökar inte. Då jag har som yrke Elektronik o Data har jag lagt märke att trådlösa nätverk ökar hela tiden. Bara i mitt hem finns 2 st trådlösa ratrar till datorer, mobiltelefoner med alla dessa sändarmaster. Elverket har fjärravläsning av elenergin som förbrukas i hemmet. Sammfäligheten har också fjäravläsning av den energi som förbrukas i varige fastighet. Bara i vårat område finns 180 fastigheter. Med andra ord det finns många sändare i hela samhället som har tillkommet på senare år. Jag tror att detta har ett samband med att bina inte hittar hem till kupan. Om nu detta har ett samband är det ett större problem för hela samhället.
    Ingemar bergkvist

    Svara

    • Jag läste faktiskt någon rapport från Nordamerika för några år sedan som fastställde ett möjligt samband mellan bidöden och alla trådlösa nätverk och mobiler. Kommer dock inte ihåg vart men det går säkert att hitta med några sökningar på Google om man vill. Andra faktorer som spelar in är ju helt säkert monokulturer, växtgifter och biaveln

      Svara

  5. Jag gör biholkar genom att bunta ihop några bambustavar som jag sågat av i lämplig längd (ca 10 cm). Bambustavarna har fördelen att de är redan är ihåliga, med täckta ”skarvar”. Såga så varje stav har en gavel som är täckt och andra sidan öppen. Surra ihop med snöre och häng relativt regnfritt.

    Svara

Kommentera

