Det första Tumbleweed Tiny House

I det här klippet får vi en liten guidad tur i Jay Schafers första Tumbleweed Tiny House som mer eller mindre drog igång The Small house Movement i USA och som sedan har spridit sig över världen om än inte i lika stor utsträckning som i USA. Förvaring finns i massor men det jag tyckte var intressantast var att spisen är placerad i mitten av huset. Det kan nog vara ganska bra placering för att få till en godkänd skorsten inbillar jag mig men det kan nog vara lite bökigt att manövrera runt en glödhet spis emellanåt. Loftet är lite obehagligt tycker jag för det känns inte som att man kan ta sig ut om det börjar brinna. Vet inte ens om det är lagligt att bygga så i Sverige. Man kan säkerligen komma undan med det men jag vill vara säker på att kunna ta mig ut fort vid eventuell brand så jag har nog ett större fönster och/eller en större öppning ner i vagnen.

11 responses to this post.

  1. Kanske kan han man komma undan att behöva få skorstenen godkänd om man har det lilla huset på vagn… och registrerar det som en mobil smedja.

    Svara

    • Det är alltid användningen som avgör vad det är för något. Bor du i vagnen är det en bostad och du behöver bygglov, om du inte står på en tomt med ett hus så att du kan kalla vagnen för friggebod. 🙂
      Men däremot kan man ju om man har möjlighet skita i att registrera den överhuvudtaget men jag vill gärna få spis och skorsten godkänd ändå tror jag 🙂

      Svara

  2. Tror du att du kommer att börja bygga tiny houses eller är det enbart vagnar som gäller?

    Svara

Kommentera

