Familj i vagn

Hittade det här korta klippet som handlar om en familj som på grund av den ekonomiska krisen blev tvungna att sälja sin restaurang och sitt hus. Lösningen blev att bygga ett litet hus på hjul med mycket material köpt på den amerikanska motsvarigheten till Blocket. Dels är det intressant att få en inblick i hur sårbar man är i det amerikanska systemet med få skyddsnät när man förlorar sitt jobb men framförallt är det intressant att se att det går att bo en familj med två vuxna och två barn i ett så pass litet hus. Tanken för familjen är att på det här sättet spara ihop pengar så att de kan bygga ett lite större hus där alla kan ha ett varsitt rum men utan att behöva ta något lån. Undrar när vi i Sverige kommer inse att stora lån kan vara en skuldfälla. De som hade stora lån på sina villor på 90-talet har nog en helt annan syn på det än de i min generation som bara har fått uppleva att priserna på våra hus/bostadsrätter bara stiger och stiger.

8 responses to this post.

  1. Posted by svartasarah on april 11, 2012 at 10:12 f m

    Det är märkligt faktiskt, att det normala är att ha lån upp mot miljonen bara för att ha någonstans att bo liksom…

    Svara

    • Ja det är väldigt konstigt, ännu konstigare att folk är så tacksamma över att bankerna kan låna ut en miljon till dem när det i själva verket är det som driver på priserna. Ju lättare det är att få lån ju högre blir priserna och ju mer pengar tjänar bankerna. Men om bankerna går med förlust då blir skattebetalarna tvingade att lösa ut bankerna. Haha helt fantastiskt!

      Svara

  2. Posted by tokyobling on april 12, 2012 at 7:43 f m

    Och nu nar dom haller pa att utreda ett forslag om fria marknadshyror och en upplattning av reglerna for uthyrning av bostadsratter i andra hand kommer vi att fa se annu en massiv prisbubbla. Men befolkningen okar ju rejalt varje ar sa det ar bara att gratulera dig till ditt mycket lyckade yrkesval! (^-^)

    Svara

    • Just nu är jag ju student som yrke och har inget intresse av att jobba som konventionell snickare tyvärr. Möjligtvis att starta upp en Ekobyggfirma men det blir nog mest att bygga mitt eget hus 🙂 Bra kunskap att ha är det hursomhelst i en framtida värld utan billig olja och allt som följer med det 🙂

      Svara

  3. Det var en fin liten film. Riktigt fint hus också.

    Svara

  4. Posted by Sebastian on april 16, 2012 at 8:17 e m

    Hallo, hej!
    Kul liten film men vad som vore mer intressant att höra vore hur utvecklingen skett och vad som hänt/händer med alla vagnsboenden ni byggde under Skattungbykursen.

    Jag har länge kollat runt efter lämpligt/optimalt boende och ligger närmast en liten egenbyggd vagn. Besiktade du din vagn? Kunde du dra den på din kula? (aotch)

    Det hade vart kul att få en liten fortsättning och jag hoppas ju självklart på att se mer poster. Jag njuter av att följa din blogg.

    Svara

    • Mitt absolut första inlägg handlar om våra vagnar. Jag känner lite att jag inte vill ”Outa” mina vänners liv och hur det artar sig. Men vagnarna blev klara och det bor folk i dem, så kan man säga 🙂
      Har dragit min vagn med bil och traktor och det har gått bra. Nu snart ska en kompis låna vagnen så då får vi se hur det går att dra vagnen de 45 mil som är tänkt. Jag är hoppfullt skeptisk kan man väl säga.

      Svara

Kommentera

