Kollektiva möjligheter

Häromdagen var jag på väg till tåget för vidare färd in mot Uppsala. På vägen går jag bakom en kvinna som tittar på sin telefon, vänder sig om, ser mig och utbrister; ”Tåget är inställt, men ska du bara till Uppsala kan du ju ta bussen.” För henne var bussen uppenbarligen inte ett alternativ, hon skulle antagligen vidare från Uppsala och med buss missar man de anslutande tågen för den tar lite längre tid. Jag tog iallafall bussen och tyckte det var toppen att den möjligheten fanns. Jag var nämligen på väg in med min B-uppsats i Hållbar Utveckling och hade jag inte lämnat in den i tid hade det ställt till det för mig. När bussen åkt ett par stationer hoppar det på en kille som pratar i telefon med en kompis. Jag tjuvlyssnar skamlöst och det här var ungefär vad han sa;

”… och så kommer jag ner till bilen och ska köra iväg, tror du inte det är punka på däcket. Jag sitter en stund och undrar vad jag ska göra så kommer jag på att tåget går om dem minuter så jag springer ner till stationen. Jovisst! Ah och när jag kommer ner dit då är tåget inställt. Jooooo! Eller hur!? Ja men iallafall så kommer ersättningsbussen efter någon minut så nu sitter jag på den iallafall. Ah visst vet du. För jävligt. Ah… Ah… Jag blir tio minuter sen. Var fan flera år sen jag åkte kollektivt.”

Jag tyckte det var så intressant hur hans tankar gick. Han var uppenbarligen irriterad för att han skulle komma försent till sitt jobb, hela tio minuter. Han var så fokuserad på att allt hade gått fel och att det var jobbigt. Hur kan han inte se att det är helt otroligt att han trots allt kom fram dit han skulle? Hur många platser i världen har man två alternativa färdsätt inom en timme om ens primära färdmedel av någon anledning inte fungerar? Okej att man kan cykla, gå eller springa men nu handlar det här om cirka två mil vilket kanske är för lång sträcka för de flesta.

När jag hörde honom prata kände iallafall jag att vi har det så otroligt bra här i Sverige och vi är så otroligt omedvetna om det ibland. Dessutom kändes det väldigt skönt att inte längre tillhöra den grupp som stressar mellan jobbet och fritiden. Jag hoppas att jag kan hålla kvar i det lite mer reflekterande och stressfria livet när jag kommer ut i arbetslivet igen efter studierna.

12 responses to this post.

  1. Haha, kul. Fram för mer tjuvlyssning i kollektivtrafiken!
    Jag känner igen mig själv också i resonemanget. Som bilmissbrukare sedan hela mitt vuxna liv har jag sällan behövt kollektivtrafik alternativt bott så otillgängligt att den inte ens varit ett alternativ, och när bilen strulat så har det lett till omedelbar frustration. Men jag trots allt känt mig motvilligt tacksam för kollektivtrafiken och med vördnad klivit ombord på bussen vid dessa tillfällen det har varit möjligt för mig. Ibland är det nyttigt att komma ner på jorden lite. 🙂
    Där jag bor nu är det lite halvjobbigt om bilen krånglar, ialla fall vintertid. Då är det cykel som gäller åtminstone de 8 kilometrarna till bushållplatsen, därifrån är det ytterligare 50 minuters restid för att ta sig fram till jobbet. Men istället för att desperat försöka ändra på min restid för att rädda minuter hit och dit så har jag försökt att ändra på mitt resbehov istället, det är en bättre strategi om man har sin bostad 7 mil från jobbet 😀
    För övrigt vill jag tipsa om att läsa planka.nu’s folder om bilismen, ”Trafikmaktordningen” som sätter huvudet på spiken bl.a över den här egoismen som automatiskt uppstår när man identifierar sig som bilist, och frustrationen som uppstår när man t.ex tvingas ställa bilen och ta bussen istället, som killen i din text. Mycket läsvärt!

    Svara

  2. Testade att cykla in till jobbet i Uppsala en dag, det var 3 mil, kallt och inte roligt alls.
    Cykling 3+3 mil med en bekväm sadel och gärna lite elkraftshjälp skulle nog kunna fungera men kanske inte under november till mars.
    Ja ibland blir man förvånad över hur folket tar välståndet som per automatik magiskt givet, jag gör det nog även själv, men är inte värst på skalan.

    Svara

    • Bra jobbat Mattias. Jag har kollat lite på velopeder, muskeldrivna, och det verkar helt okej. En vältränad person kan snitta 45km/h tydligen. Då är man ju inne på en 40 minuter. Men jag tycker det är lite läskigt att vara ute på vägarna med bilar, lastbilar och bussar så jag väntar nog tllls det finns cykelbanor. Tåget är ju trots allt ett bra färdmedel ur miljösynpunkt 🙂

      Svara

  3. Posted by Petra Skoog on mars 22, 2012 at 11:17 f m

    Bra inlägg Markus =) Förstår hur du tänker. Man kan vända på ALLT:.. i princip allt som går emot en kan man få till något positivt om man vill och är kapabel till det. Mycket hänger nog på hur man mår från start…
    Men visst…är tåg/buss försenat så kan det ju bli jobbigt. Allt är relativt. Svårt att se längre än näsan är lång och det är ju just pga att vi har det så himla bra i Sverige. Det är därför det är bra att få nya intryck…genom att tex resa (vilket dock inte är din favorit)…sen när man kommer hem inser man hur himla bra man har det.
    Jag har faktiskt tex börjar reflektera väldigt mycket ang vattenkonsumtionen. INte att jag dricker mindre vatten bara för att folk i u-länder inte har tillgång till vatten… För det hjälper ju ändå inte de. MEN, jag kan känna tackamhet och förundras när jag dricker ett glas vatten och tänka att vi är lyckliga som faktiskt KAN tappa upp ett glas friskt och fräscht vatten precis när vi vill….

    Svara

    • Det är bra det. Fast grundvattennivåerna är faktiskt på väg ner även här i Sverige så det är inte säkert att det kommer vara en självklarhet i framtiden. Särskilt inte när man tar med risken för att saltvatten tränger in i sötvattenreserven samt alla kemikalier vi släpper ut i naturen. Men klart är att vi har det väldigt bra här i Sverige vilket är lite orättvist då vi är bland de värsta bovarna i världen 🙂

      Svara

  4. Kul inlägg,

    har själv sett liknande situationer och även varit utsatt för liknande situationer (vem har inte i denna värld). Men jag försöker alltid tänka att det kunde ha varit värre. Som sist när jag var ute på vägarna. Jag och min dotter hade varit i Halmstad, på Coop Forum och storhandlat, sen varit i Laholm på bion, för att sent på kvällen köra hem i mörkret. Jag kom nära en frontalkrock med ett rådjur! Min dotter var fortfarande en vecka efter den händelsen upprörd, medan jag bara resonerade att det kunde ha varit värre! Inget speciellt hände. Jag såg rådjuret när det var på väg upp ur diket ut i körbanan, jag han reagera och sakta in farten rejält, utan att få sladd eller få panik. Rådjuret skuttade under tiden in i skogen på andra sidan vägen. Jag fick inte ens högre puls!

    Men för en del andra så är säkert händelser som denna, en av orsakerna till att man stannar hemma!

    Svara

  5. När det gäller vattenkonsumtionen så har även jag tänkt till och igår skrev jag ett inlägg på min blogg om just det.

    För mig handlar det om att spara pengar i uppvärmningen av varmvatten men även att förbruka mindre och mer effektivt vattenanvändande. Vi får säkert även här hemma vattenbrist i framtiden.

    För lite över ett år sedan var jag i Australien och hälsade på min syster som bor där. I den staden hon bor i så har alla hushåll fått en liten timer (i formen av ett sandur)i posten, som man med hjälp av en sugpropp ska sätta på väggen i duschen. Sanduret håller fyra minuter och då är det alltså dags att sluta duscha. I övrigt så är det förbjudet att vattna trädgården eller ha sötvatten i poolen över sommaren. Nu bor de när havet så de kan utan problem få hem saltvatten som tas direkt ur havet. Och de samlar regnvatten från taket över vintern så de har bevattningsvatten till gräsmattan och trädgården över sommaren.

    Jag siar om att vi får ett liknande påbud/regelsystem inom 5-10 år här hemma!

    /Andreas

    Svara

  6. Jag skulle tro att användande av ytligt grundvatten för husbehov som återgår till marken efter användning genom infiltration inte påverkar grundvatten nivån. Tror till och med det kan vara positivt om avloppet/infiltrationen ligger på en högre punkt än källan. Men detta är nog kansk en ovanlighet. Vid hushållsbruk försvinner väl mycket lite via avdunstning.
    Skillnad tör däremot råda om man anväder en djupare akvifär; om en avlopp från ytgrundvatten går via avloppsrör till reningverk och ut i närmsta å; eller om man bevattnar vilket får vattnet att dunsta.
    Regnvatten är helt klart redan en resurs, fungerar ju toppen tillsammans med hängrännor och cistern.

    Svara

  7. Posted by amenemhet on april 7, 2012 at 8:17 e m

    superb iaktagelse!

    Svara

Kommentera

