Vidderna inom mig av Nils-Aslak Valkeapää

Vidderna inom mig är en diktsamling som innehåller Ljusa vårnätter(1974) Sjung kvittra blåhake(1976) och Källans silverådror(1981). Jag har läst den genom kursen Ekofilosofi A som jag läser på distans från Karlstads Universitet. Ibland kan det vara lättare att ta till sig andras tankar och känslor på ett litet mer abstrakt plan än vad en faktabok kan åstadkomma. Tanken med att läsa den här boken var att förstå Samerna och deras historia lite bättre. Att kunna se världen ur deras ögon. Nu är det såklart inte varje Sames världsbild som presenteras i den här boken men jag tycker att min förståelse har ökat och genom den kan jag också spegla mig själv för att upptäcka nya tankar och ideer.

Man slås genast när man börjar läsa dikterna av hur närvarande naturen är, hela tiden, i Nils-Aslaks liv. Naturen och dess invånare finns representerade på något sätt i nästan varje dikt. Men sen finns det en mörkare sida i dikterna som handlar om alla övergrepp som vi svenskar har utsatt Samerna för genom åren. Vi har tagit deras mark, deras land, deras språk, deras värdighet. Det kan vara svårt att ta till sig smärtan men tack vare att det är dikter och inte en faktatext tycker jag man blir drabbad på ett helt annat sätt vilket skapar en förståelse.

Jag bifogar min favorit bland Nils-Aslaks dikter. Jag tycker den är fantastiskt bra.

Längtar du till den upplysta världen?
 
Hörde du talas om att dom i Amerika
dödade kycklingar
så människorna skulle klara sig bättre
 
Människor
– de välbärgade människorna
 
I den här världen där tre hundra miljoner
barn svälter
 
Och hörde du talas om
hur en bomb av misstag föll över Kambodja
Har du hört namnen Tjeckoslovakien
Ho Chi Minh, Allende
 
Wounded Knee
 
Världen är ju så upplyst
Hundra miljoner människor
har den lärda människan dödat
de senaste femtio åren
 
Och har du hört talas om
den primitiva
samiska kulturen
6 responses to this post.

  1. Posted by Lady Syllabub on mars 5, 2012 at 5:02 e m

    Den var väldigt fin.

    Svara

  2. sååå bra!
    tack.
    kram från dalsland//

    Svara

  3. Jag har just fått hem denna underbara samling. Den är signerad och jag kan inte se om det är ett tryck eller en signatur skriven med penna. Har din bok också signatur av författaren på en av de första sidorna? (vore kul att veta då jag hoppar lite i taket om det är en äkta signatur:)
    Ser fram emot läsningen. Kan rekommendera det klipp som finns på youtube om Nils Aslak V. ca 30 min långt. Så ljus och klar.
    mvh Leonarda

    Svara

Kommentera

