Från förråd till bostad – Isolering av väggar och tak

Efter att ha häftat fast ångbromsduken på regelstommen spikade jag 28*70 virke på väggen. På så sätt har jag någonting att skruva plywooden i utan att ta hål på ångbromsen. Dessutom kan man använda den luftspalt som blir som monteringsvägg för elektrikern så att inte han tar hål på ångbromsen så fort han vill komma fram med ett rör vilket annars är ett vanligt problem. Jag använde mig av isolering från Thermofloc som inte skiljer sig så himla mycket från Ekofiber. Avgörandet föll på att det fanns en firma i närheten som hade thermofloc och lät mig hyra utrustning till jobbet.

Här ser ni trailern jag hyrde som innehåller isolerkvarnen och all utrustning som behövs för att sprutisolera själv. Som ni ser står trailern väldigt nära husvagnen, den lutar faktiskt emot. Det var nämligen så att jag inte tog mig upp för backen med bilen. Det var snorhalt och trailern vägde enligt uppgift 1300kg. Det fick bli en nödlösning när bilen började åka bakåt. Hursomhelst gick det bra tillslut och ingen skadades, förutom husvagnen som fick ett litet ärr till höger om dörren.

Här ser man kvarnen och slangen som jag sprutade med. I kvarnen stoppar man ner isoleringen som är packad i balar. Isoleringen mals ner och fluffas till av kvarnen och blåses sedan genom slangen och in i väggen. Väldigt smidigt system särskilt när väggfacken är så oregelbundna som de är i det här huset. Det hade varit svårt att få det riktigt bra med skivisolering.

Jag drog in slangen och fjärrkontrollen genom fönstret för att underlätta lite.  Nu är all isolering klar, nu ska jag bara dreva runt fönstren och sätta dit dörren samt skruva upp plywood på väggarna så börjar det likna något jag kan bo i.

Edit: Glömde skriva att det är 50cm isolering i taket och 30cm isolering i väggarna. Mindre än så borde man inte ha när man bygger nytt enligt mig🙂

9 responses to this post.

  1. Posted by svartasarah on februari 22, 2012 at 12:10 e m

    Spännande!

    Svara

    • Kul att du tycker det🙂

      Svara

      • Posted by svartasarah on februari 22, 2012 at 7:40 e m

        Det är väldigt kul att få ta del av såna här detaljer av ombyggnaden tycker jag. Ofta får man bara vara med när ytan poleras liksom. Vill själv bo ute i skogen eller obygden (som det så fint kallas) någon gång i framtiden men är personligen helt nollad när det kommer till att bygga och pyssla så det är kul att få ta det också liksom!🙂

        Svara

        • Posted by svartasarah on februari 22, 2012 at 7:40 e m

          ta del av det också*

          Svara

        • Jag är en stor förespråkare av GörDetSjälv. Jag tror det vore bra om alla försökte laga, reparera och bygga mer själva istället för att leva i tron att allt måste lejas bort till experter hela tiden. Små steg, långsamt och noggranna undersökningar innan man sätter igång klarar man sig långt på.
          Vad roligt, då kanske man får se ditt projekt om några år på någon blogg och förundras över alla roliga lösningar🙂

          Svara

          • Posted by svartasarah on februari 23, 2012 at 1:09 e m

            Ja om blir det av som jag vill det ska jag skicka dig en länk!🙂

            Alla verkar så rädda för att göra saker själva, det finns ingen tillit till människors egen förmåga (och det gäller inte bara praktiska saker… man får precis samma känsla av människors attityd till hur vida man kan eller bör påverka samhällsutvecklingen). Så fort man vill göra något undrar folk liksom hur man ska lyckas med det för man har ju ingen utbildning eller ”inte kan väl du sånt” typ.

            Tror också på det där att bara tänka igenom allt man vill göra och sen rådfråga och läsa och se hur andra gör också, och det är väl inte hela världen om det inte blir perfekt alla gånger heller kan jag tycka, inte i de flesta fall hsh! Man får väl hjälpa och ta hjälp av varandra också tycker jag!🙂

            Svara

  2. Posted by Petter on juni 11, 2012 at 6:05 f m

    Vad blev kostnaden? Funderar i samma banor som dig, och ska till att isolera snart.
    Vad var det för företag du anlitade?

    Svara

    • ”Här ser ni trailern jag hyrde som innehåller isolerkvarnen och all utrustning som behövs för att sprutisolera själv.”
      Jag anlitade inget företag för själva jobbet men jag hyrde grejerna av ett företag i Uppsala som har Thermoflocs sortiment. Det är bara att söka på nätet efter företag i din närhet som har sprutisolering. Ganska många av dessa hyr ut grejerna över helger för att dra in lite mer pengar🙂
      Har för mig att själva isolermaterialet plus hyra av utrustning gick på 13tkr.

      Svara

Kommentera

