Skattungbykursen 2010

Jag har länge tänkt skriva ett långt blogginlägg om mitt år på kursen Ekologisk odling och hållbar livsföring men det har inte blivit av. Här kommer det dock tillslut. Kursen ges av Mora Folkhögskola men är förlagd i Skattungbyn. Min årskull hade en del kritik mot kursen som vi pratade med Rektorn om. Bland annat tack vare det fick kursen en till lärartjänst 2011, sen tror jag att Patrik, odlingsläraren(älskar!), fått lite mer arbetstid och att Anders(kursföreståndaren) också har fått det. Det verkade, när jag hälsade på, som att detta har lett till att kursen har blivit lite bättre.

Odlingsdelen är helt underbart fantastiskt bra. Patriks enda `brist` är att han är så glad i att dela med sig av sin ofantliga kunskap att han ibland pratar på så länge att man inte klarar att trycka in allt i sin lilla hjärna. Men en hel del fastnar ändå. Jag brukar säga att om man vill lära sig odla så är Skattungbykursen ett bra val  Den hållbara livsföringen är den lite svagare delen på kursen men det beror såklart på vilken utgångspunkt man har. Jag hade önskat att det varit mer kurstid för att prata om olika sätt att leva hållbart. Mer diskussion och föreläsningar.


Mitt år var hursomhelst väldigt lärorikt och utvecklande men året formas enormt av klassen du hamnar i. Det är trots allt en by med bara 325 invånare och sen är det din klass. Man lär sig mycket av varandra vare sig man vill eller inte. Man ska vara medveten om att kursen har rätt stort fokus på grupprocessen så det blir mycket diskussioner om hur man ska göra olika saker och lösa kollektiva uppgifter. Man får jobba med sin konflikträdsla om man säger.

Det har stannat en hel del sköna människor från mitt och andra år som man kan hitta om man ger sig ut i skogarna och letar. Även 2011 var det några elever som valde att stanna kvar i byn efter avslutad kurs.
Sen vill jag även säga att byn i sig är väldigt inspirerande! Det finns mycket människor i byn som gått kursen för länge sen och andra som inte har gått den som har mycket roliga ideer och kul projekt sett till byns litenhet.

Under det år jag gick kursen byggde jag min lilla vagn som jag sedan hade som studentrum under resten av kursen. Även om jag delvis gjorde det på skoltid, olovandes, så tycker jag att det finns goda möjligheter att experimentera med olika sätt att bo och leva under kursen. Under mitt år var det några av mina kamrater som flyttade ut i tipi på sommaren och bodde där i några månader. Även en Jurta stod uppställd bredvid. Under åren har många vagnar och tipis skapats av elever på fritiden eller skoltiden. Under mitt år påbörjades en Jurta, tre vagnar och två tipis. Men jag tror att det var nåt sorts rekord.

6 responses to this post.

  1. Posted by Erik on februari 13, 2012 at 12:20 e m

    Hej!

    Hur går det med ”nya” utbildningen på CEMUS?

    Har du hittat nått kul/bra ställe att ställa upp vagnen p i närheten av uppsala (för jag antar att du bor här nu)?

    Ha det! Erik

    Svara

  2. Posted by amenemhet on februari 17, 2012 at 11:38 e m

    Ja! det var nog någon form av rekord 🙂
    Fint att du skriver om kursen. kram på dig!

    Svara

  3. Posted by myskox on mars 9, 2012 at 3:40 e m

    Hej Markus!
    Hittade till din blogg igen, alltid inspirerande : )
    Jag ville bara berätta att jag gjort en video från min spelning
    på inspirationsfestivalen i sommras.
    Du var väl där? men.. kanske ändå kul.
    Och kanske lite som en reklamfilm(?) om skattungbyn 😀

    Önskar dig vår i hjärtat,
    så ses vi väl i sommar!

    Fridens

    / Myskox

    Svara

Kommentera

