Största samlingen av trädhus i världen?

Every treehouse is unique because every tree is unique.

I Oregon finns den här samlingen av trädhus som Michael har byggt. Dom är såklart häftiga i sig men jag tycker också han säger väldigt mycket bra. Som att han länge funderade på hur han skulle kunna tjäna pengar på skogen utan att avverka den. Det är nog så vi måste börja tänka mer tror jag. Att se andra värden än kubikmeter och pris. För det finns så många andra värden om vi bara tänker om och försöker skaka av oss den kultur vi skapat som bara ser värde i rent ekonomiska termer.

Jag har vänner som är väldigt intresserade av att bygga trädhus så jag tyckte det var intressant med hans tankar om hur man ska fästa husen i träden för att orsaka så liten skada som möjligt. Det verkar ju som att det funkar med. Väldigt intressant. Jag byggde ett trädhus för femton år sen med några vänner som var riktigt fint, som en liten ungdomsgård. Den blev dock demolerad av ett byggföretag som skulle bygga hus där. ”Riktiga” hus…

4 responses to this post.

  1. Rent spontant så tänker jag direkt på den veka och sköra radodlade granskog som växer här intill, och hur den ligger som plockepinn i en enda röra efter minsta lilla vindpust… Man ska nog tänka på vilken typ av skog, eller åtminstone vilka typer träd man bygger sin koja ! 🙂

    Trädkojor är en fiffig grej, vet att det finns nåt ”trädkoj-hotell” uppe i norrland som jag har velat besöka. Har dock glömt namn, ort och all nödvändig information om stället. 😦

    Svara

    • Jag tror det finns flera trädhotell nu faktiskt i Sverige så det sprider sig 🙂
      Ja det är bra att ha lite kunskap om träd om man ska bygga en koja men om man bygger ihop kojan i flera träd blir det ju väldigt starkt och med glidlagren han visade kan man ju låta träden röra sig en hel del fritt från huset vilket är smart 🙂

      Svara

    • Posted by Thomas Pettersson on januari 25, 2012 at 10:43 f m

      Det finns ett trädhotellprojekt i Harads ovanför Boden, http://www.treehotel.se
      Där har olika arkitkter visat sin version av trädhus, spännande, men jag personligen tycker nog att det här ovan verkar ännu mer spännande.

      Svara

      • Ja jag gillar ju Gör-det-själv tanken och treehotel står ju för nåt helt annat. Men det är klart att det är häftiga hus men kanske inte min dröm. Tycker det är häftigare med hyddor bland träden med linbanor och hängbroar emellan. 🙂

        Svara

Kommentera

