Tankar om små hus – Tim Guiles

Det här är en intervju med Tim Guiles som har byggt två små hus på hjul efter ritningar av Jay Schafer. Nu har han börjat bygga egna varianter som en arkitekt ritat åt honom. Det verkar vara ganska vanligt att folk som bygger vagnar startar en egen liten firma, iallafall i USA. Tim pratar om hur det är att bo i ett litet hus och saker han tänkt på i sin design. Väldigt intressant tycker jag och jag håller med i mycket av det han säger.

I klippet får vi ta del av designen på en av hans vagnar samt höra en del av hans tankar om att bo i vagn. När det kommer till designen är det några saker jag reagerar på. Han har väldigt många fönster vilket han också tar upp som något positivt för att det skapar en känsla av utrymme och såklart släpper in en hel del ljus. Men fönster är också väldigt kalla jämfört med en bra vägg så det är något att tänka på.

I min förra vagn hade jag ett stort fönster vid min säng vilket var jättehärligt på sommaren. Det kändes som att man sov ute när man vaknade på morgonen för det enda jag såg var himlen och molnen som passerade förbi men på vintern var det väldigt kallt. Det blev så att sängplatsen var den kallaste delen på vagnen. Jag tror man ska vara lite snål med hur många och hur stora fönster man har i en liten vagn. I Tims vagn spelar det inte så stor roll för komforten då de har gasolelement med termostat som alltid håller värmen på den grad han vill men det känns lite lyxigt kan jag tycka. Jag kommer antagligen ha vedeldat i min nästa vagn precis som i den förra så jag vill ha en bra värmeekonomi.

En annan sak med Tims design är taket som är ett sadeltak vilket gör att loftet känns väldigt trångt. Jag vill inte ha ett sånt loft där man känner sig instängd. Jag vill han en känsla av rymd så gott det nu går på ett litet loft. Därför tycker jag om brutna eller runda tak.

Kommentera

