Begrav mig stående – Isabel Fonseca

Jag läser Ekofilosofi på distans från Karlstads Universitet och genom den kursen har jag läst Isabel Fonsecas bok Begrav mig stående. Den handlar om romerna i Östeuropa. Hon har under fyra år bott med olika romska familjer för att bättre förstå dom och deras historia. Resultatet är denna bok. Jag valde att läsa om just romerna för att de är så väldigt smutskastade i vårt samhälle och ville därför försöka förstå vad det beror på. Jag vill inte dela med mig av min analys för det finns säkerligen någon som redan gjort det mycket bättre än vad jag skulle göra men jag rekommenderar boken till alla som vill nyansera sin syn på romer.

Zigenarna har ingen egen stat, sjunger ingen nationalsång, tillber ingen helig skrift. De har aldrig fört krig mot något annat folk. Deras enda sanna fosterland är vägen och resan. Inget annat folk har genom århundradena varit så förföljt som det zigenska. Samtidigt har det omgärdats av otaliga romantiska myter. Isabel Fonseca levde tillsammans med zigenare i Östeuropa under fyra års tid och fick en unik inblick i deras tänkande och levnadssätt. Hon skildrar deras syn på arbete, giftermål, barn och religion och hon berättar om deras historia alltsedan massutvandringen från Indien för tusen år sedan. Hon lyssnar på zigenarnas egna sånger och sägner. Hon uppfattar sorgen men också stoltheten i deras ord: »Begrav mig stående. Hela mitt liv har jag legat på knä.« »Begrav mig stående« utkom första gången 1998 och ges nu ut i nyutgåva med nytt förord i samband med att Isabel Fonseca släpper sin första roman, »Bindningar« hösten 2009.

Saxat från Ordfront förlag

Kommentera

