Från förråd till bostad – Flytt av fönster

Nu när jag har satt utegips, luftspalt och panel kommer jag på att jag ska flytta ut fönstret och samtidigt se till att det finns plats för drev runt karmen. Något som saknades sen gammalt. Som ni ser på bilden sitter fönstret fem centimeter innanför ytterpanelen. Det gör det mycket krångligare att få dit foder runt fönstret och det blir en annan stil jämfört med det andra fönstret. Det bästa hade naturligtvis varit om jag gjort detta från början men det är lätt att vara efterklok.

Här ser man tydligt hur tajt fönstret sitter. Det går inte ens att se ut mellan karmen och regeln som håller den fast. Inte lätt att dreva runt karmen inte.

Här har jag tagit loss fönstret och den gamla regeln. Med motorsåg har jag sågat upp ett lite större hål så att jag får drevmån runt fönstret. Har också satt brädlappar på utsidan så inte karmen faller ut när jag ska fixera den på plats med kilar.

Och här syns det lite tydligare utifrån…

Karmen är på plats men utan fönstret. Satt fast karmen med karmhylsor som jag köpte på Bauhaus. Har inte använt karmhylsor så mycket under min tid som snickare utan använt en annan variant som är lite bättre som heter programa om jag inte missminner mig. Nu har jag dock fått in snitsen med karmhylsor också vilket känns kul.

Här var tanken att visa att karmen sitter i våg men ni får helt enkelt lita på mig för det är svårt att se på bilden. På köpet får ni njuta av vår vackra gårdsplan. Den observanta kan lägga märke till att vår hushållskompost nu står precis bredvid ingången till boningshuset vilket underlättar komposterandet vintertid. Den stod tio meter längre bort tidigare. Snöskottandet är min uppgift i kollektivet så det är tacksamt att slippa skotta den biten om/när det kommer snö.

Här ser man en ganska klar skillnad från innan. Nu finns det gott om plats att dreva runt fönstret så man slipper kalldrag. Dessutom ser man tydligt att fönstret behöver en hel del kärlek, helst utdelad med hjälp av fönsterputs. Det får dock dröja tills jag flyttat in.

Såhär blev det tillslut. Nu saknas bara plåt och foder. Det får dock dröja ett tag då jag koncentrerar mig på innerdelen nu så jag kan isolera och flytta in så snart som möjligt.

6 responses to this post.

  1. Karmhylsor är INTE roliga!! Men bra blir det 🙂

    Svara

    • Oj, sent svar. Ibland blir jag inte tillsagd om nya kommentarer. Nej jag tycker inte att de är särskilt bra att jobba med. Särskilt inte som det finns bättre/enklare varianter på marknaden. Nu häromdagen såg jag dock att Bauhaus tagit in dessa så nu har man möjlighet att köpa dessa istället. 🙂

      Svara

  2. Posted by Ylva on januari 15, 2012 at 8:18 e m

    Vilken fantastiskt vacker utsikt du kommer ha från ditt fönster 🙂

    Svara

  3. Det tycker jag du gör rätt i, det viktigaste är att man kan bo där.

    Svara

Kommentera

