Från förråd till bostad

Jag håller på för fullt och renoverar ett gammalt förråd till framtida bostad. Det har varit ett oisolerat rum/förråd men nu är tanken att bygga ett riktigt välisolerat rum som jag eller någon annan i kollektivet kan bo i. Tanken är att fylla golvet med trettio centimeter ekoull och likaså väggarna. Taket ska fyllas med femtio centimeter ekoull. Det borde räcka fint för att få ett rum som är lätt att hålla varmt och som dessutom är väldigt tyst och skönt. Väggmaterialet blir plywoodskivor som förvisso släpper ifrån sig formaldehyd men det är ett väldigt bra material att jobba med och det är väldigt bra att ha i väggarna för framtida infästningar som tavlor, hyllor och liknande. Tanken är att måla dessa skivor med linoljefärg eller kanske lerfärg och då tänker jag att de inte släpper ifrån sig lika mycket formaldehyd. Den som lever får se. Tänkte bjuda på lite bilder från bygget. Några har ni ju fått sett redan i artikeln i Byggnadsarbetaren.

Jag har rivit den gamla panelen och reglat på en 45regel utanpå befintlig stomme och sedan skruvat dit utegips. Här är det inte riktigt klart. Under huset kan man se ingången till jordkällaren.

Detaljbild på luftspalten mellan panel och utegips. Den gamla panelen som inte var i för dåligt skick återanvänds.

Övre delen av panelen på gaveln sitter utanpå den undre delens panel för att slippa skarva. På så sätt räddar man panelen från inträngande vatten i ändarna och ökar livslängden.

Här har jag spikat dit en gammal bräda för att användas som linjal för cirkelsågen. Panelen på överdelen av gaveln har rensågats.

Och här är jag i aktion 🙂

Här är min flitiga lärling i full fart med att spika dit den nya ytterpanelen.

Nytt tvåglasfönster på plats. Det gamla englasfönstret som satt där var trasigt och lite mindre. Foder och fönsterbleck på plats.

7 responses to this post.

  1. Posted by Susanne Grönlund on januari 7, 2012 at 9:57 e m

    Hej Snickarn! Har du några tips på likvärdiga skivor som inte innehåller formalehyd? Själv är jag mkt allergisk mot just det…

    Svara

    • Man kan ju använda masonit men det är ju inte alls samma material utan har helt andra egenskaper. Men jag tror att det ska finnas plywood som är miljöklassad och alltså inte släpper ifrån sig formaldehyd. Vart man hittar dom vet jag dock inte. Man får nog helt enkelt ringa runt till bygghandlar och höra sig för. De brukar dock inte veta något om sånt här :/ Hör med ekologiska byggvaruhuset annars.
      Om du inte prompt måste ha skivor skulle jag rekommendera att använda dig av rent trä. Tillexempel råspont. Det är garanterat giftfritt. Det har jag i min vagn och där är det härligt att sova 🙂

      Svara

  2. Andra länken funkade tydligen inte hela vägen. Men klicka på den och gå in på Products —-> Structural board så ser du där.

    Hoppas det hjälper 🙂

    Svara

    • Posted by Susanne Grönlund on januari 12, 2012 at 9:58 f m

      Tack för det ingående svaret! Får nog kolla upp det här…jag visste inte förrens helt nyligt att det faktiskt är formalehyd i skivorna. Men råspont, blir inte det mkt extravikt i en vagn?
      Jag måste bara få säga att jag är imponerad över allt du hinner med, och himla fint blir det. Fortsätter följa din blogg med spänning och ser mig om efter fler byggkontainrar under tiden…

      Svara

      • Jo i en vagn blir det mycket extravikt 😛 Men så fick det bli. Vad har du för byggprojekt, ska du bygga med containrar? 😀

        Svara

        • Posted by Susanne Grönlund on januari 13, 2012 at 12:43 e m

          I Containrarna letar jag gratis virke…Faktum är att allt hänger på hur det blir framöver, blir jag kvar söder ut i landet, vill jag ha en vagn att sätt någonstans i norr. Flyttar jag tillbaks till norr, tänker jag inreda ett uthus i 1 1/2 plan till gäststuga/ tonårsrum. Så tills vidare letar jag vidare och suger till mig så mycket information som möjligt..Ha det gott

          Svara

Kommentera

