The small house book

Jag har tidigare recenserat en bok av Jay Schafer med det krångliga namnet – Tumbleweed DIY Book of Backyard Sheds & Tiny Houses. Jag var kanske lite hård i min kritik av den men jag tycker verkligen att den är rätt dålig och mest känns som ett sätt att tjäna lite mer pengar. Smida medan järnet är varmt osv. Intressant också att han inte länkar till den från sin egen hemsida. Kanske är han själv inte helt nöjd med den?

Nu tänkte jag tipsa om hans, tror jag, första bok. Jag tycker att den är mycket bättre och känns lite mer genomarbetad men om man letar efter en stor How-to bok som man ska ha som enda hjälp när man bygger sig ett eget hus på hjul tror jag att man får leta vidare. Det jag gillar mest med boken är att han går igenom sina tankar om att bo på liten yta, ha få eller inga skulder och liknande. Helt enkelt varför han gjort det han gjort, bott i ett litet hus i tolv år. Dessutom går han igenom vad man bör tänka på om man vill bo smått och kommer med en hel del tips och tricks för att genomföra detta.

Han pratar också om byggregler i USA och hur de är gjorda för att man ska bygga stora vräkiga hus. Små hus är i vissa delstater förbjudna men Jay visar på knep för att klara sig undan från byråkratin eller bekämpa den om man måste. Han visar även på exempel där folk helt helt enkelt bor olagligt men klarar sig undan ändå. Det här är något jag saknar i Sverige. Vart är motståndet mot byggnormen med stora vräkiga hus som kostar flera miljoner? Den behövs och vi kanske borde starta den. 🙂

Halva boken är i princip en presentation av Tumbleweeds utbud av små hus på hjul. Det kan vara intressant som inspiration och lite ideer kan man få från bilderna på olika lösningar. Men å andra sidan finns det gott om inspiration på nätet. Jag tycker boken är intressant att köpa som inspirationsbok i första hand, har man inte pengar kan man ju alltid låna den på närmsta bibliotek.

Du kan läsa mer om boken här; The small house book och du kan köpa den från Amazon här.

4 responses to this post.

  1. Posted by Johan on januari 4, 2012 at 9:13 f m

    Hej,

    Jag har en fråga angående dessa vagnar som du kanske kan svara på. När man skall förflytta dom längre sträckor, måste dom inte vara registrerade för trafik eller något sådant? Idén är ju lysande men till ingen nytta om man inte är helt ”mobil” så att säga.
    Mvh
    Johan

    Svara

  2. Posted by Liselott on januari 10, 2012 at 9:34 e m

    Denna bok får jag kolla närmare på. Hoppas att den finns på bibblan:)
    Vill rekomendera en annan författare Lloyd Kahn. Go gubbe med intressanta ideér och värderingar.
    Mvh Liselott

    Svara

Kommentera

