Stefans lilla gröna

Det här är en väldigt speciell bok som känns lika opretentiös som Stefan Sundström själv. Texten är väldigt lätt och hoppar mellan konkreta råd att ha med sig när man odlar till vardagsbetraktelser. Rätt som det är kommer det lite recept som Stefan vill dela med sig av. När man läser boken känns det nästan som att man har en udda farbror som sitter och berättar anekdoter ur sitt liv för en, om sin odling, sina tankar och om att laga mat. Även om boken inte egentligen är en bok som lär en om odling eller självförsörjning eller om hur man ska rädda världen känner jag mig märkligt peppad och glad när jag läst klart den. Jag tror det är Stefans entusiasm och glädje mitt i sitt normbrytande liv som har smittat av sig litegrann. Han verkar så nöjd med sina små insatser trots att de är så futtiga sett till problemen som vi och alla som lever på den här planeten står inför. Kanske är det det som behövs. En förmåga att se det stora i det lilla och glädjas. Det är kanske den förmågan man måste ha för att orka kämpa emot när alla andra är fast beslutna att ta kollektivt självmord så länge de fattiga och djuren går åt först. Jag ska försöka lära mig den.

Det här en en bok om något omöjligt och väldigt roligt. Stefan Sundström – sångaren och låtskrivaren -tar dig med ut i sin trådgård. Den där världen där han, steg för steg, försöker göra sin egen mat. Försöker leva lite mer som man lär. Det är en underbart berättelse om att sura sin mört, gräva sin kompost och odla med mycket kärlek. Stefan försöker bli oberoende även om han vet att det inte går fullt ut. För ibland är de små stegen de som förändrar våra liv. Vi har trots allt bara en jord . Följ med ut i Stefans trädgård och gör den lite större.

Stefan Sundströms musikaliska ådra kan också höras i Hippieland där hans `Alla ska i jorden` spelas när jordskeppet rivs. Kuriosa; När jag demonstrerade mot kärnkraften på Sergels Torg sprang jag på Stefan Sundström och eftersom Håkan Berthas som filmat Hippieland var med fick man skaka hand med Stefan. Han ser precis lika skön ut i verkligheten som i boken.

One response to this post.

  1. Posted by Petra on december 30, 2011 at 6:55 e m

    Men fy HAN…han e läskig

    Svara

Kommentera

