Deep Green Resistance

In their long-awaited how-to guide for the deep green ecology movement, Aric Mcbay, Lierre Keith and Derrick Jensen make the case that technology wont fix the environmental problems we face, and consumption – no matter how green – is only accelerating the earths decline. But there is a way to save the planet, the authors contend, if we are brave enough to accept it: we must join together and dismantle the industrial economy. Rich with historical examples of succesful resistance movements, a clear-sighted analysis of the pitfalls of pop environmentalism, and a comprehensive presentation of strategic options from nonviolence to guerilla warfare. Deep Green Resistance is a plan of action for anyone ready to stop waiting for change and start fighting for it.

Det här är en bok som kommer med en radikal lösning på miljöproblemen; Vi måste montera ned det industriella samhället. Budskapet kan uppfattas som djupt provocerande och svårbegripligt för många vilket man kanske kan förstå. Jag tycker det finns mycket i boken som jag kan hålla med om men det vore konstigt om jag höll med om allt helt enkelt för att det står väldigt mycket och det som står är väldigt specifikt. Jag läste den för att jag tycker det är uppenbart att något måste göras och för att jag är intresserad av alla tankar och ideer som finns om civil olydnad och andra aktioner. Den här boken har mycket att säga om vad som bör göras och vad som inte bör göras, hur det bör göras och hur det inte bör göras. Frågan är om man håller med, författarna är iallafall väldigt övertygade om att de sitter inne på Sanningen.

4 responses to this post.

  1. Posted by Hanhart Minos on december 30, 2011 at 8:22 f m

    Onödigt nedlåtande slutkommentar. De allra flesta som skriver böcker anser väl att de sitter inne på Sanningen? Skillnaden mellan dessa författare och många är att de uppmanar folk att faktiskt agera mot det uppenbara miljöhotet på ett strategiskt och genomtänkt sätt. You can’t be neutral on a moving train.

    Svara

  2. Jag kan inte hålla med om att det är ”en otroligt nedlåtande kommentar”. Eftersom hela grunden i att agera efter boken bygger på att man håller med om deras antaganden tycker jag det är en viktig poäng att fråga sig själv om man håller med. Men vi kan ju helt enkelt gå vidare med våra liv med olika åsikter i den frågan. 🙂

    Svara

  3. Posted by Hanhart Minos on december 30, 2011 at 7:06 e m

    Nu skrev jag i och för sig ”onödigt” och inte ”otroligt”.

    Men självklart är det viktigt att fråga sig själv om man håller med. Personligen tycker jag dock att deras verklighetsbeskrivning är hänsynslöst träffande. Planetens ekosystem dödas med all tänkbar tydlighet och varken demokrati, individuell renhet eller ökad överstatlighet kommer tyvärr att ändra på den saken. Det grundläggande problemet ligger betydligt djupare än vad de olika maktkanaler vi är vana att bli hänvisade till kan hantera.

    Svara

    • Jo jag såg att jag skrivit fel, sorry 🙂
      ”Planetens ekosystem dödas med all tänkbar tydlighet och varken demokrati, individuell renhet eller ökad överstatlighet kommer tyvärr att ändra på den saken.”
      Visst är det så men jag håller inte med om att demokrati inte skulle kunna lösa det. Däremot kan man fråga sig om vi har en reell demokrati idag. Det är just det här jag menar, vi kan ha en rad olika ideer om hur vi ska lösa problemen. Författarna sågar i princip alla andra ideer utom de de själva har om att använda våld eller våldsamma metoder för att störta det industriella samhället. Det tycker jag är fel 🙂 Men jag håller med dom om mycket helt klart.

      En annan anledning till att jag avslutade som jag gjorde var helt enkelt av den anledningen att författarna uppmanar läsarna att skrida till handling NU. Det är inte vilka handlingar som helst utan handlingar som kan leda till långvariga fängelsestraff och ekonomisk bankrutt i Sverige. I många andra länder till mycket värre straff än så. Det vore direkt oansvarigt av mig att inte uppmana folk att bilda sig en egen uppfattning eftersom jag inte har någon som helst aning om vilka som läser min blogg. Det är några hundra om dagen, det kan vara unga impulsiva människor som tar till sig bokens budskap och går till handling och senare hamnar i fängelse. Vad har jag för ansvar för dom? Lite ansvar tycker jag nog att jag har.

      Jag säger inte att det är fel att göra aktioner där man försöker stoppa utrotningen av djuren och ekosystemen och själva grunden till vårt liv här på jorden men jag vill inte vara skyldig till att ”lura” någon att göra detta. För precis som det står i boken kräver sådana aktioner eftertanke och att man verkligen funderar på hur det kommer påverka ens liv och om man är okej med det 🙂
      Allt gott

      Svara

Kommentera

