Att demonstrera

Igår var jag på en Occupy-demonstration för att visa solidaritet med de som har det sämre än mig vilket är väldigt väldigt många. Samtidigt ville jag visa min avsky mot de som bara tar och tar utan att bry sig om konsekvenserna. Det visade sig att demonstrationen var inställd på grund av det dåliga vädret men det var ändå fint att träffa några eldsjälar som vågat sig ut i snöblasket för att visa sin åsikt.

Helgen innan var jag på en demonstration mot rasism i Stockholm. Det var en motdemonstration till Sverigedemokraternas demonstration mot ”svenskfientligheten”. Det var fint att stå där helt själv i folkhavet och ändå se att det finns folk i vårt land som tycker att det är värt att utnyttja sin demokratiska rättighet att demonstrera. Det sorgliga var bara att det mest var folk runt tjugoårsåldern varav många valt att maskera sig. Jag var också i stort sett ensam om att ha lite färgglada kläder på mig. Svart verkar vara den färg som äger även på demonstration.

Jag hoppas att fler äldre människor ska våga sig ut och visa sin åsikt på kommande demonstrationer, det är bättre ju mer heterogen grupp det är. Jag avvek från demonstrationen under tåget vidare då det kändes som att det skulle bli stökigt för jag tycker att man måste bekämpa rasister på demokratisk väg, så naiv är jag 🙂

Jag vill bara uppmana alla att våga sig iväg på demonstration ibland, det är många länder där man kan hamna i fängelse eller värre för det så vi bör se till att utnyttja den rätten som våra förfäder och förmödrar kämpat så hårt för. Demokrati är inget permanent tillstånd utan något man måste kämpa för kontinuerligt.

One response to this post.

  1. Posted by Petra on december 18, 2011 at 1:50 e m

    well said! Jag kunde hängt med, hade inget för mig

    Svara

Kommentera

