Trappa eller stege upp till loftet?

Jag har länge funderat på att bygga en till vagn. Dels för att det är roligt dels för att den här gången bygga en lite större och mer välplanerad vagn som jag kan bo i under många år. Det är en rad förbättringar som kommer göras men i det här inlägget tänkte jag prata lite om trappan upp till sovloftet. Många vagnar har en liten stege som de fäller ut som leder upp till loftet men jag tror att jag ska ha en smal trappa istället som också får fungera som förvaring/bokhylla.

Stegen är kanske inte så stor och ganska lätt att flytta på men det känns ändå smidigare att ha en möbel som också fungerar som trapp än en stege som bara har en funktion. Kanske kommer jag ångra mig när jag ramlar och slår mig för att bokhyllan/trappen är så smal men tills dess tror jag ändå att bokhyllan vinner över stegen.

Jag tänker att jag ska ha en bokhylla som fungerar som en trappa lite som den här bilden;

Antagligen kommer min bokhylla/trappa vara smalare, runt 30cm. Själva trappsteget ska också fungera som förvaring för tillexempel underkläder, strumpor, mössor och vantar. Lite som på den här bilden;

Annars funderar jag lite på en annan variant där trappan är mitt i bokhyllan. Trappstegen går också omlott så att stigningen blir brantare men utan att man märker av det. Svårt att förklara i text men lätt att förklara med en bild. Huruvida jag väljer den modellen beror på hur resten av planlösningen blir. Här kan ni se en bild på den;

5 responses to this post.

  1. älskar den sista bilden med hyllor som trappsteg och böcker där emellan! kanske kräver större utrymme än vad som ryms i en husvag dock? vad gjorde du förresten med den gamla vagnen?

    Svara

  2. Posted by Petra on december 16, 2011 at 4:28 e m

    Den tycker jag också. Kan den inte löpa både längs loftet nedanför och ut på väggarna på sidorna?

    Svara

  3. grann trapp det där 🙂
    hej markus!

    /richard

    Svara

Kommentera

