Tillfälligt boende i husvagn

Jag har ju som jag skrivit flyttat ut till en liten gård utanför Uppsala. Här är det gott om hjärterum men inte lika mycket stjärterum. Tillsvidare bor jag därför i en husvagn som Fanny har lånat ut till mig. Själv har hon flyttat in i stora husets vardagsrum över vintern. Det känns inte helt optimalt att bo i husvagn nu när det blir kallare och kallare men jag försöker att värma vagnen sparsamt. Värmen är bara på på kvällen och natten så att jag ska kunna sova utan att frysa ihjäl.

Något jag slås av varje gång jag bor i vagn är hur bortkopplad man är från vädrets makter när man bor i hus eller lägenhet. När jag bor i vagn vet jag alltid om det har regnat under natten, om det har varit blåsigt, snöat eller om fåglarna har varit ovanligt aktiva. Det märker man aldrig när man bor i hus. Jag tänker att det är den här frånkopplingen från naturen som gör att människor har så lätt för att förstöra den. Det man inte har någon relation till bryr man sig inte om. Kanske borde vi alla bo i vagn, fast då helst en riktigt isolerad vagn med en vedkamin i.

Kommentera

