Viljan att ändras

Jag får ofta höra att det är svårt att ändra sig i betydelsen att det inte går och jag blir lika frustrerad varje gång. Det är inte svårt att ändra sig, inte egentligen, det enda som behövs är viljan. Viljan att förändra sig. Har man inte den skulle jag säga att det är omöjligt. Det är så lätt på att skylla på att det är svårt att ändra sig för då slipper man ju ta tag i problemet. Det räcker med att förklara för sig själv och andra att man har försökt men att det är svårt. Så går det en dag, en vecka, ett år så säger man samma sak igen; det är svårt att ändra sig.

Försöker du ändra dig på något sätt, exempelvis att köra mindre bil, träna mer, äta mindre, shoppa mindre men lyckas aldrig? Var ärlig mot dig själv och sig som det är; du vill inte tillräckligt mycket. Det är så enkelt.

6 responses to this post.

  1. Posted by Petra Skoog on november 29, 2011 at 2:15 e m

    True

    Svara

  2. Ha ha, jag tänker alltid precis tvärtom,,, jag bryr mig aldrig om att fundera över om jag kan utan bara om jag vill!

    Svara

  3. … och det brukar oftast vara alldeles för mycket…

    Svara

  4. Posted by Jonny on december 17, 2011 at 11:17 e m

    Inte riktigt. Beroenden är inte samma som vilja. Tror du inte folk som är feta vill vara det? Eller horsare? Dom blir sjuka, hatade, ensamma och dör, men det är viljan? Handlar om obalans i hjärnan. Sjukdom skulle man kunna kalla det. Dom behöver medicin i form av riktig mat och kunskap. Men visst, viljan är ju nyckeln. Fet blogg!

    Svara

  5. Jag tror inte att man vill vara tjock men jag tror inte man vill vara sund och vältränad tillräckligt mycket för att faktiskt ta tag i saken och börja träna. Det är en ganska stor skillnad🙂
    Jag tror faktiskt att man kan bryta beroenden om man vill, så knäpp är jag. Vilket är ganska tydligt om man kollar på de som lyckas med just detta, igen min tolkning, du behöver inte hålla med.
    Att man kan Vilja bort cancer, hiv, chrons och liknande tror jag dock inte vill jag bara förtydliga.
    Själv har jag bitit på naglarna kraftigt sen jag var liten och aldrig lyckats sluta. Jag vill helt enkelt inte tillräckligt. Däremot har jag slutat röka utan hjälp av nikotinplåster eller liknande. Jag ville helt enkelt sluta.
    Man kan tycka att mitt resonemang är förenklat men jag tycker att det vanliga resonemanget är försvårat🙂 Jag tror egentligen vi säger samma sak🙂
    Tack för det!😀

    Svara

Kommentera

