Flytt ut på landet

Snart flyttar jag igen. Den här gången blir det från ett rum i en studentlägenhet till en gård på landet. Det känns helt fantastiskt bra för dels blir det billigare och dels kan jag odla till sommaren. Jag kan faktiskt odla precis så mycket jag vill och orkar med för mark finns det så det räcker. Problemet är bara att det är Uppsalas leriga jord så jag har fått rekommendationen att inte börja så stort för det är jobbigare än man tror. Lätt att bränna ut sitt odlingsintresse. Från början var planen att odla upp 250kvadratmeter men det är nog lite för att jag alltid ska göra så jävla mycket när jag kommer på nåt, jag har svårt att börja på en lite rimligare nivå. Detta leder ganska självklart till att jag ofta inte orkar hela vägen. Därför har jag nu tänkt att jag ska odla runt kanske åttio kvadratmeter istället. Det blir en rätt bra utdelning på den ytan med även om det inte kommer räcka hela året. Det räcker iallafall till att få en massa grönsaker till sensommar och höst samt en hel del reserver i jordkällaren till vintern. Mjölksyresjästa grönsaker och annat gott🙂

Dessutom får jag möjlighet att återuppta min biodling och dessutom få hjälp av andra som bor på gården vilket är en stor bonus. Jag har tio stapelbara lådor som räcker till två samhällen. Det ger ganska bra med honung men framförallt gör det mycket gott för den biologiska mångfalden. Dessutom är bin stora pollinatörer vilket alltid är roligt när man odlar och har sig. Dessutom har vi äppelträd på gården så där kommer nog bina göra en insats. I stora delar av världen har bina och andra pollinatörer börjat dö så att man nu i Kina anställer människor för att gå runt med tops och handpollinera fruktträd och liknande. Människor får alltså ta över ekosystemtjänster för att vi har förstört dessa. Kanske kan vara en lösning på arbetslösheten för Reinfeldt och Borg?

En annan fin sak är att det inte finns någon spoltoalett så det blir kompost av alltihopa som senare om några år hamnar som ny härlig jord på våra odlingar. Helt fantastiskt bra. Dessutom sluter man på så sätt fosfor-kretsloppet även om vi fortfarande kommer köpa in en del mat utifrån. På sikt är det iallafall möjligt att göra det.

Jag kommer uppdatera med lite bilder på renoveringen av mitt rum på gården men det dröjer lite. Där kommer jag diskutera lite hur jag tänker kring de val jag gör av byggmaterial, isolering och liknande.

12 responses to this post.

  1. Posted by Pernilla on november 25, 2011 at 8:44 e m

    Vad härligt det låter! Läckert med biodling, måste jag nog erkänna, även fast jag är fobiker när det kommer till de där varelserna!

    Svara

    • Ja bin ska man ha respekt för men rädd behöver man inte vara. Din är många gånger farliga än vargen för oss människor men det pratar inte jägarna så mycket om konstigt nog😉 Men man blir lite kär i de små insekterna när man håller på att pyssla om dom. Jag tar bara överskottet på honungen och invintrar dom på honung istället för socker så jag tror de har det rätt bra hos mig🙂

      Svara

      • Posted by Pernilla on november 26, 2011 at 1:27 e m

        Det låter ju minst sagt bra! Haha, ja, vargen får bli syndabock när man VET att bin är värst – fobikern i mig är övertygad om att dom försöker ha ihjäl mig, så jag tvivlar lite på att jag skulle börja gilla dem även om jag skaffade bikupor.. Men jag kan ju alltid glädjas lite på håll över att du räddar en del av mångfalden!🙂

        Svara

  2. Mitt tips är att du odlar på höjden. Läst tex. i ”Stefans lilla gröna” om att odla i djupsäng.
    Jag odlar i dubbla pallkragar eller andra ramar jag lyckats få tag på gratis. Man kan odla mycket tätare på detta vuis och få ut större skörd på mindre yta. Dessutom kan man börja något tidigare och få ut två skördar på många kragar. Absolut bästa modellen om man har dålig jord, men bra annars också.

    Svara

  3. Posted by Petra Skoog on november 29, 2011 at 2:10 e m

    Nu var ju inte det här ett bi, men hörde du att syrran blev stungen av en bålgeting!!

    Och ang toan…hade en givande konversation med systersonen om att det vi dricker blir kiss och det vi äter blir bajs =) Lite förenklat men det gick hem. Han tyckte det hade varit riktigt lustigt om bajset kommit ut ur snoppen…det skrattade han gott åt…

    Svara

  4. Posted by Hanhart Minos on november 30, 2011 at 8:46 e m

    Djupbäddar är att odla på djupet. Att odla på höjden innebär att du nyttjar flera ”våningar”, marknivå, busknivå, trädnivåerer och det går även att få in nivåer däremellan. Läs någon permakulturbok för mer info, ex. ”Edible forest gardens”. Lycka till!

    Svara

  5. Bor med en kille som håller kurser i Permakultur så det är lugnt. Själv har jag läst om det i några år och även besökt gårdar som har en permakulturanalys som grund. Dessutom följer jag Holmas försök med Agroforrestry med stort intresse. Men jag tolkade inlägget ovan som djupsäng/djupbädd. Odla på höjden är inte applicerbart som det ser ut nu men i framtiden finns en skogsträdgård i planerna hos de jag bor med så vi får se vad det blir🙂
    Det framgår inte alls i inlägget ser jag nu men jag har en ett-årig utbildning i ekologisk odling så jag har lite koll på det här med odling iallafall. Men inte i så här lerig jord bara🙂

    Svara

  6. Posted by Åsa on februari 5, 2012 at 3:28 e m

    Ja det blir kan bli tungt med lerjorden men det ska nog gå. Vi är ju också med i odlingsplanerna för våren. Kul att du också planerar att skaffa bin igen – kan vara trevligt att dela lite biodlings-erfarenheter här ute på landsbygden. Våran första säsong har gått bra men vi har ännu inte behövt fightas så mycket med varroan. Trevlig blogg du har förresten!
    Hälsningar Åsa (Mattias sambo)

    Svara

    • Ja vi får sjunga heja-ramsor tillsammans medan vi brottas med leran. Vi ska nog lyckas komma överens med den får vi hoppas🙂 Vad har ni för bin och har ni hört er för med lokala biodlingsföreningen vad de har för sort? Brukar vilja att alla har samma för att undvika vildparning men det kan man ju tycka olika om…
      Tack ska du ha🙂

      Svara

      • Posted by Åsa on februari 26, 2012 at 7:35 e m

        Vi har Krainer-bin just nu. Finns en kille till i närheten som har det (den närmaste som jag känner till) och det var dem som vi fick tag på när vi letade. Men vi kan även tänka oss att ha någon annan sort. Elgon-bin verkar intressanta då de ska vara mer motståndskraftiga mot varroan. Kanske köper vi in sådana drottningar nästa gång ifall det går att få tag på. Vad funderar du på att skaffa för bin?

        Svara

Kommentera

