Tumbleweed DIY book of Backyard sheds and tiny houses

Jag har tidigare skrivit om Jay Schafer som driver Tumbleweed tiny house company. Han är lite av en guru för ”the small house movement” i USA och har bland annat gjort en hel del fina vagnar. Det finns mycket gott att säga om den här mannen och hans företag men det tänker jag inte göra nu. Nej nu tänker jag bara säga elaka saker för jag har nämligen köpt den här boken – Tumbleweed DIY book of Backyard sheds and tiny houses, och den suger nåt så fruktansvärt att jag har lust att simma över Atlanten bara för att köra ner boken i halsen på Herr Jay Schafer. Herregud vad dålig den är! Det är en massa helt menlösa skisser över små hus som de menar ska gå som ritningar, sen är det lite fina bilder på färdiga hus som förvisso ger inspiration och sist men inte minst är det helt felaktiga byggråd på hur du kan bygga ditt eget lilla hus.

Som snickare skulle jag starkt avråda från de grunder han visar i boken. Att bygga en liknande grund är kortsiktigt och helt oförståeligt. Jag förstår inte hur han kan ge ut en sån här bok, det lutar tyvärr åt att han bara vill få in lätta pengar. Dessutom kommer boken med en fet disclaimer där det klargörs att man alltid ska kolla vilka regler som gäller där man bor och dessutom höra med en snickare vad han/hon tycker att man ska göra och hur man ska bygga. De kommer inte säga att man ska göra som i boken iallafall, det lovar jag. Så frågan är då vad man ska med boken till. Kanske att man kan ha den som en dörrstopp!

Avråder starkt från att köpa boken om du inte absolut bara måste ha allt som Jay Schafer har skrivit.

5 responses to this post.

  1. Posted by martin! on november 20, 2011 at 9:24 f m

    hej markus! fy fan. låter som en kass bok.men vad är det för grunder han föreslår egentligen? direkt på backen eller? platta på mark?

    Svara

    • Bland annat att stoppa reglar i gropar och hälla på betong. Det kommer leda till att de efter tio år eller så kommer ruttna bort. Känns mer som att byggråden handlar om att bygga lite avancerade kojor. Men kanske är det jag som hade en felaktig bild av boken, det står ju backyard sheds. Skjul således men man kan ju ändå tycka att man ska bygga hållbart när det går. Dessutom är ju bilderna i boken definitivt inte på några skjul så det blir lite dubbelt. Som sagt känns det verkligen som att de hafsat ihop den här boken för att få in mera stålar. Smida medan järnet är varmt så att säga.
      Jag kan ta med den nästa gång och visa den så får du göra dig en egen bedömning. Allt gott

      Svara

  2. Posted by Micke on november 21, 2011 at 11:10 f m

    Ja kollade på den där boken, bra då ska ja inte lägga pengar på den. Även fast det finns olika byggregler och olika förhållanden att ta hänsyn till som snö/kyla/hetta så tycker jag att man kan skriva ut en del bra tips.

    Tack för en bra blogg.
    Micke

    Svara

  3. Posted by Mica on december 16, 2011 at 9:08 f m

    Hej! Jag funderade också på den boken, vad bra att du varnar. Men det skulle vara bra om det fanns en bok för oss som inte är så byggkunniga men ändå vill bygga ett eget litet hus. Kan inte du skriva en kanske? Tiny houses for dummies? Och hålla en kurs?
    Mica

    Svara

    • Kolla gärna in The small house book av Jay Schafer på Tumbleweed tiny houses istället, samma författare alltså, den känns mycket bättre. Kanske inte en så detaljerad byggbeskrivning så man kan kalla den ”for dummies” men helt klart många gånger bättre än DIY book of backyard.. Jag ska skriva en recension om den men det dröjer. Annars är ju youtube en oändlig källa till inspiration.
      Jag har tänkt att det ska bli en bok faktiskt men jag tror det blir med mitt nästa vagnsprojekt som jag hoppas att jag kommer dokumentera ungefär hundra gånger bättre än mitt förra projekt. Dessutom tror jag slutresultatet kommer vara fantastiskt mycket mer genomtänkt och funktionellt samt bättre på alla sätt och vis🙂
      Tack för pepp!

      Svara

Kommentera

