Nyfiken på Skattungbyn?

När jag pratar med folk som har sett Hippieland-dokumentären inser jag att den konflikt man ser att vi har med grannarna antas gälla alla människor i byn. Det är kanske lätt att få det intrycket av filmen men då måste man komma ihåg att det alltid blir vinklat när man gör en film. Konflikten och samrådsmötet vi hade med grannarna om jordskeppet och den planerade ekobyn gällde cirka tjugo grannar. De närmaste grannarna skulle det vara men det var några som kom lite längre ifrån.

Det känns viktigt att säga att de allra flesta människor jag har stött på i Skattungbyn är jättetrevliga och härliga människor som ofta har en hel del roliga projekt för sig. Det är konstnärer, musiker, självförsörjare, studenter, svampplockare, jägare, bönder, timmermän, snickare, kassörskor mm. Några av projekten som finns i byn är en kollektivt ägd affär som startade då den gamla affären fick lägga ner. Byborna såg då att byn snart skulle dö ut om det inte fanns en affär så då löste man det tillsammans. Detsamma skedde när kommunen lade ner skolan i byn. Då gick man ihop och kämpade och snart nog startade man en friskola, den man ser i filmen.

Dessutom finns en inköpsförening som har en liten butiksdel som är öppen mellan 12.00 – 14.00 på lördagar. Den drivs ideellt och har väldigt mycket billiga produkter för medlemmar. Det finns också en bybastu som är öppen varje fredag. Det är väldigt trevligt att gå dit i vintermörkret och möta värmen från bastun och människorna som trängs där i mörkret. Varje år brukar inspirationsfestivalen arrangeras av de som vill. Den arrangeras med hjälp av studieförbund och allt är gratis, musiken, maten och föreläsningarna. I år var det fyra dagar med aktiviteter vilket är helt fantastiskt med tanke på att den är gratis.

Det enda problemet med Skattungbyn som jag ser det är att det är bostadsbrist och svårt att köpa mark. Jag hoppas att jag har gjort Skattungbyn rättvisa med det här inlägget men som vanligt är det bäst att göra sig en egen bedömning.

14 responses to this post.

  1. Posted by Rödskägg (aka Kapten Data) on oktober 10, 2011 at 10:28 e m

    Tjo!

    Du glömde nämna freeshopen, folkköket, samt swälasboden, dagis, folkets hus… hehe. Lång lista blire😉

    För övrigt har jag helt missat din blog, så får börja följa den. Du har inte funderat på att ändra färg på länkar och viss annan text? Gult på vitt är det mest svårlästa för männskliga ögat, och ljust grönt blir nästan lika svårt.

    Cheers!

    Svara

    • Jo där glömde jag en del men det måste ju finnas kvar lite att upptäcka för nyfikna😉 Fresshopen är ju annars nåt som Svenssons har svårt att förstå; Är det gratis? Hur går det ihop? Som min pappa undrade🙂
      Det där med färg och sånt. Jag är ju inte jättehaj på det där med det tekniska, har bara valt ett tema och kört på det. Får se om jag kan få till nåt. Kul att du tycker om bloggen🙂
      Cheers

      Svara

      • Som en vacker utsikt i alperna så kan den ju inte vara bra då den är gratis, egentligen🙂 säg det till din far, att det finaste i livet inte kostar pengar.
        Som utsikt, medmänniskor och sådant tjafs🙂

        Svara

  2. Posted by Sophie on oktober 11, 2011 at 4:31 e m

    låter som en mysig by!

    Svara

  3. Posted by Ylva on oktober 12, 2011 at 7:53 f m

    Vackra Skattungbyn med underbara människor! Vad menas med freeshop?

    Svara

  4. Posted by Juan del Campo on december 4, 2011 at 1:57 e m

    Yes smöra inn Skattungbyn!

    Glöm inte att det finns en kurs i ekologisk odling och resursbevarande självhushållning!

    Och låt ryktet gå att snart har vi en kurs i Permakulturdesign!

    Svara

    • Hallå Kompis🙂
      Vad är det för kurs i Permakultur och hur lång tid är den på? Vore ju kul om det blev nån längre än vad de brukar vara. Nu bor jag i princip med en kille som håller kurser i Permakultur😀
      Jag ska skriva ett längre inlägg om Skattungbykursen där jag lägger fram min syn på mitt år där. Kommer bli både ris och ros🙂

      Svara

      • låter bra det markus!
        men allså jag berättade väl om permakultursgrejjen? jag frågade ju om du ville komma upp och föreläsa. fast det kanske var efter 4 dec insåg jag nu. jaja. peace

        Svara

        • Ja men de var efter 4 december, ganska långt efter faktiskt. Hörde med Sanna på facebook att de inte skulle ha någon ekobyggkurs dock. Föreläsning känns som jag sa lite skrämmande hursomhelst så vet inte om det skulle bli av även om det blev en ekobyggkurs och om de ville ha mig dit… Men jag får väl öva helt enkelt🙂 Fint att du är så peppig Maya🙂

          Svara

          • Posted by Mr. Dataskägg on mars 1, 2012 at 2:32 f m

            Meh, föh fan😉 Du får gärna komma och föreläsa. Det är väldigt avslappnat i liten grupp så du behöver inte känna speciellt mycket press. Förövrigt så uppskattas nya temat, mycket mer lättläst nu.

            Svara

Kommentera

