Frågor som dyker upp

Efter att ha varit på en del filmvisningar av Hippieland börjar jag se vilka frågor som alltid har en tendens att dyka upp. Jag tänkte ta upp en av dom här, kanske tar jag upp fler längre fram men det skulle bli alldeles för mycket text om jag tog upp flera i samma inlägg. Nu senast i Uppsala ställdes frågan såhär: ”Varför bygger ni inte Halmhus istället för jordskepp?”

Det är svårt att svara på sådana frågor för varför gör man någonting överhuvudtaget? Oftast gör man väl det man tror är bäst utifrån de erfarenheter och kunskaper man besitter. Så gör iallafall jag. Men även ens personliga preferenser spelar såklart in. I fallet jordskepp kan man bara konstatera att dom som bygger såna hus oftast är väldigt fascinerade av tanken på att bygga och bo i ett jordskepp. Antagligen på grund av de värderingar som är inbakade i konceptet. Tanken om att vara självförsörjande, att ha en låg klimatpåverkan, att inte behöva slösa energi på att värma upp huset, att använda återvunnet material, att vara annorlunda – att komma bort från normen och att bygga själv.

Jag bygger inget jordskepp själv men har hjälpt mina vänner en del. Jag hoppas hjälpa dom mer framöver. Jag personligen skulle gärna bygga ett halmhus då det är en lockande tanke att man kan kompostera hela huset när man inte längre vill bo där. Men åter till frågan varför vi inte byggde ett halmhus istället för jordskepp i Skattungbyn.

För det första finns det ingen lera i marken så leran hade behövts ta in utifrån. Däremot finns det gott om sand. Det är nästan som en stor sandlåda. När man bygger jordskepp bankar man in sand/jord i däck vilket alltså innebär att det material som används mest finns tillgängligt på platsen. Detta sparar in en massa transporter. Däremot måste däcken köras in utifrån men dessa fanns inom en mil från bygget. Större delen av materialet till bygget har alltså hämtats in lokalt. Ett halmhus kanske ändå totalt sett skulle vara ett bättre val ur miljösynpunkt men som sagt är det de personliga preferenserna som ofta fäller avgörandet. Jonas och Elin som äger marken och står för bygglovet vill bygga sitt drömhus och det råkar vara så att det är ett jordskepp.

3 responses to this post.

  1. Handlar det inte mycket om att ha ett hus som är helt självförsörjande med växthus del, värme mm.? Det blir inte samma med halmhus.

    Svara

  2. Jo det är ju också en viktig aspekt men det går ju att få till med ett halmhus med om man vill🙂

    Svara

  3. Jag gillar bägge dvs jag tänker mej en grund med däck och endel väggar av halm !
    Det ena utesluter inte det andra !
    Jätte fin blogg du har !
    Ha det gott hälsn Maria S

    Svara

Kommentera

