Gifter i jordskepp(däck)

Jag har inte kommit mig för att skriva det här inlägget förrän nu för jag trodde informationen hade nått alla berörda. Igår på visningen av Hippieland på Fyrisbiografen Uppsala visade det sig dock att så inte är fallet. Eftersom det första motstånd man möter när man pratar jordskepp är om just eventuella gifter i däcken som utgör väggstommen kan det vara bra att ha tillgång till de här dokumenten.

Riskbedömning av PAH i mark, luft, grönsaker och bär i Sundsvall

USE OF SCRAP TIRES IN CIVIL AND ENVIRONMENTAL CONSTRUCTION – COLLECTION OF SELECTED PUBLICATIONS PRODUCED AT THE UNIVERSITY OF WISCONSIN-MADISON

4 responses to this post.

  1. Hallo där! är som själv intresserad över att bygga en, ni kanske kan använda en för att lagra värme eller göra varmvatten till erat jordskepp det e ju ändå lyx med en dusch och då kan man ju göra det med eko tänk rocket stove kan man youtuba om ni/du inte har talas om det ?
    följer projektet här med stora ögon å öron,,
    jocke…

    Svara

    • Rocketstoves är roliga och intressanta mest för att de kommer ur Do It Yourself entusiasmen. Ska man kolla på deras faktiska effekt är det bättre att bygga en finsk massugn eller sätta in en kakelugn. Rocket stoves använder sig av samma princip som den svenska kakelugnen men har en sämre användarvänlighet på så sätt att det är svårt att sota den. Jag har sett en video där de har tagit itu med det problemet hjälpligt men jag tror det skulle vara svårt att få godkänt av Sotarmäster och kommunen för en RocketStove. Ska man bygga mer av en liten koja i skogen som man inte tänker berätta för kommunen om eller om man har en avskilt belägen tomt där man kan gömma undan ett litet hus skulle jag kunna tänka mig att testa en rocketstove.

      Priset är väl det som talar mest för en rocketstove då det billigaste jag har sett en kakelugn för är 50.000 utan installation. Massugn var inte heller billigt med uppsättning och material, runt 100.000kr fick jag en uppgift på… Men om man lär sig att mura upp en själv så kan man ju komma undan med materialkostnaden och då kan man nog komma undan bara lite dyrare än en rocketstove och dessutom få godkänt av Sotarmäster och kommunen. Dessutom har man höjt värdet på sitt hus tillskillnad om man stoppar in ett hembygge som folk tycker är konstigt eller för annorlunda.

      Så känner jag men jag tycker att det är kul med Rocket Stoves och att det finns människor som är entusiastiska över ideen och vidareutvecklar den. Att ha en sån där uppvärmd bänk vore himla mysigt på vintern🙂

      Svara

Kommentera

