Muskelkraft, ved, vind och sol

Jag var på ett föredrag av och med Gabriel Söderberg från Ekonomisk-historiska institutionen för några dagar sedan. Det var ett intressant och bra föredrag som handlade om den Industriella revolutionen. Det är mycket jag skulle kunna skriva om det han pratade om men just nu har jag fastnat för det han sa om dåtidens brukande av energi. Under industriella revolutionen gick man från användandet av muskelkraft, ved, vind och vatten till brukandet av fossila bränslen som stenkol och ännu senare råolja.

Vore det inte önskvärt att gå tillbaka några steg här? Muskelkraft, ved, vind och sol skulle jag vilja se att vi gick över till. I kombination med ett kraftigt minskat energiförbrukande. Det är iallafall så jag tänker ha det i framtiden. Så enkelt.

Kommentera

