Ett vackert jordskepp

Jordskepp blir ofta kritiserade för att vara fula jämfört med mer konventionella hus och det kan ligga något i den kritiken, därför var det lite extra kul när jag hittade det här reportaget. Det är ett jordskeppsinspirerat hus som ligger i norra Frankrike men det är byggt av en engelsk familj. Jag tycker verkligen om känslan i huset, designen och färgerna. Särskilt badrummet ser väldigt härligt ut.

Jag är klart imponerad av hur mycket återvunnet material som har räddats och hamnat i deras hus. Jag har själv jobbat som snickare i många år och sett hur oerhört mycket material som slängs rakt i comtainern. Det är verkligen tragiskt och något som måste ändras för att vi ska uppnå hållbarhet inom byggbranschen och samhället i stort.

Det är en del ändringar som skulle behövas göras för att bygga det här jordskeppet i Sverige. Man skulle behöva isolera väggarna i jordvallen samt golv och tak mycket mer men engelsmännen är vana vid sina kalla, fuktiga stenhus så de nöjde sig med det här. Dessutom skulle man behöve iallafall en men gärna två buffertsoner, växthusdelar, i söder för att ta hand om solinstrålningen på ett bättre sätt. Skulle jag bygga ett jordskepp skulle jag göra som dom och bygga klart en del första året för att bygga vidare nästa år så att jag snabbt kan flytta in och slipper dubbla boenden och dubbla kostnader. Här kommer inspiration!

Här har ni deras hemsida där ni dels kan hyra jordskeppet men även få en hel del information om byggandet och annat; www.groundhouse.com

Kommentera

