Vem bestämmer vad som har värde?

Har du någon gång legat på en brygga en varm sommardag och tyckt att det saknas nåt? ”Nu skulle det vara gott med en kall öl.” Varför tänker man så? Är det för att en kall öl verkligen är god eller är det för att vi är så programmerade av reklamen och varandra? Varför jobbar vi 40timmar i veckan och umgås med våra nära och kära bara några få timmar i veckan om ens det? Vem tjänar på att det är så och hur kan vi ändra på det? Vill vi ändra på det? Skulle vi bli lyckligare och må bättre om vi gjorde tvärtom, jobbade fem timmar i veckan och umgicks med nära och kära 40timmar i veckan? Jag tror det, jag tror verkligen det.

Det här funderar jag mycket på, hur normer och värderingar styr mitt handlande fast det inte ens är mina egna normer och värderingar. Jag har bara fått dom påmålade på mig och det är så sjukt svårt att skrapa bort den där färgen, det finns alltid flagor kvar här och där som man inte kommer åt hur man än skrapar och har sig. Varför känner jag att jag måste ha nya kläder när jag har gamla kläder som fortfarande funkar? Varför känner många ett behov att dricka alkohol så fort det är en högtid eller ledighet, utan en tanke på hur barnen upplever det? Varför vill jag se ut på ett visst sätt?

Jag försöker iallafall bli medveten så att jag kan välja min egen väg oftare än att följa någon annans. Hittills har mitt liv förändrats helt och jag mår mycket bättre, tänka sig.

6 responses to this post.

  1. äntligen nån annan än jag som tycker att det här samhället gått åt helt fel håll…helt fel värderingar….jag kan bli så djävla frustrerad på att alla bara går med på det …man vill liksom skrika åt världen att vakna för i helvete! vi måste göra nåt…

    Svara

    • Ibland tänker jag att det kanske är det man måste göra – Skrika åt hela jävla världen att vakna! Iallafall till vår del av världen… Man kan kanske påverka någon att prioritera om även om dom flesta bara kommer titta på en som att man är dum i huvudet. Men ju fler vi är som skriker desto bättre🙂

      Svara

  2. Hej! Jag tycker du har så jävla rätt i det du skriver. Ibland vill jag bara starta om i en egen värld och låta mig själv bli som jag skulle/borde/vill bli. Hoppas allt är bra med dig! Ling

    Svara

  3. Posted by tokyobling on april 11, 2012 at 12:52 f m

    Mitt favoritamne! Jag tror helt enkelt att vi har blivit hjarntvattade sedan barnsben att tycka och tanka och framforallt reagera pa ett visst satt. Vi triggas, som i exemplet du ger ovan, att reagera pa ett visst satt vid vissa stimula eller sinnesstamningar. Vi blir kopsugna nar vi gar i affarer, vi vill ha prylar nar vi tittar pa media, i stort sett alla media ar fulla av manniskor som har mer an vi sjalva, tjanar battre och lever battre, ar snyggare och gladare och duktigare.

    Nar jag flyttade fran Sverige och stalldes infor en ny kultur och dess invanda konsumtionsmonster blev det extremt tydligt hur hjarntvattade svenskar ar. Helt plostligt studsade jag pa omgivningens forutbestamda responser: varfor maste jag bli oltorstig nar jag ser en korsbarsblomma? Varfor maste jag kopa vit choklad den 14:e mars? etc. etc.

    Det enda man kan gora att mot-hjarntvatta sig sjalv. Avgiftning kanske ar ett battre ord. Sluta titta pa TV, stanga av DVD-spelaren. Sluta lyssna pa musik (inspelad musik), sluta ga i affarer (om man nu inte kan odla sin egen mat kan man atminstonde handla via telefon eller internet sa att man slipper frestelsen att ga in i en affar) och sluta lasa tidningar och magasin. Det ar svart i borjan, det tog mig fem-sex ar av gradvisa avgiftningar for att uppna en niva dar jag istotsett gjort mig av med ett helt liv av hjarntvatt och patvingat habegar. Ibland hander det att jag gor nagon kompis sallskap pa stan och gar in i en affar men dar jag forut letade (omedvete men anda) efter saker att kopa ser jag nu bara en oandlig massa prylar jag aldrig kommer att ha nagon anvandning for. Det kan stinga till i knoppen nar jag tittar i nagot ovanligt snyggt magasin av misstag men jag blir mest forvanad over de skumma kanslorna nar habegaret inom mig vaknar till liv.

    Och det ar mojligt att avgifta sig sjalv for vem som helst. Jag har ett helt vanligt jobb pa ett stort foretag, bar kostym, slips, laderskor och portfolj varje dag.

    Val mott i kampen! (^-^)

    Svara

    • Ja jag tror inte det är så svårt att motstå egentligen men det första steget är ju att medvetandegöra problemet och det är rätt få som har gjort det för sig själva🙂
      TV har jag inte haft på fem år nu och saknar det inte ett dugg🙂

      Svara

Kommentera

