Vagnsbyggarskola del 1 – Välja underrede

När man har bestämt sig för att bygga ett litet hus på hjul måste man först och främst skaffa ett underrede. När jag byggde mitt lilla hus på hjul använde jag mig av ett gammalt husvagnsunderrede. Fördelen med det är att det är lätt att få tag på och relativt billigt. Nackdelen är att husvagnsunderreden oftast är klassade för att klara vikter upp till cirka ett ton. Det innebär att du måste se till att ditt lilla hus inte väger mer än så. Mitt hus väger nog cirka två ton och hittills håller underredet alldeles utmärkt så det är nog inte helt långsökt att tro att underredena klarar ganska mycket mer än vad de är klassade för. Men det är bra att känna till denna nackdel. Husvagnsunderrede kanske kan vara lämpligt om man inte tänker flytta vagnen särskilt långt och/eller ofta.

Det andra alternativet är att använda sig av en boogietrailer. Det är ett kraftigare släp med fyra hjul istället för två.  Dessa klarar oftast runt två ton men det finns kraftigare varianter som klarar mycket mer än så. Priset är dock därefter. Man får helt enkelt bestämma sig vilken prisklass man vill/kan lägga sig på och handla underrede därefter. Det är såklart bättre ju kraftigare underrede man har så att man inte behöver oroa sig om det i framtiden. Kolla in på trafikverket för att se vad det är för regler som gäller för ditt hus på hjul.

Andra frågor som är bra att ställa sig såhär i början av bygget; Ska jag kunna flytta huset med vanlig personbil? Med B körkort? Framföra det lagligt på allmän väg? Köra i 80 km/h? Hur mycket tror jag att huset kommer väga när det är klart? Ska jag bo i det permanent eller ha det som ett mobilt krypin?

Kommentera

