Kubbhus med dubbla väggar

Nu har jag funderat mer på kubbhus igen eftersom jag snart ska testa tekniken. Se tidigare inlägg här.

Ett problem med den här tekniken är tydligen att det kan blåsa genom väggarna, konstruktionen är helt enkelt inte tät. Jag vill absolut inte stoppa in plast i väggarna så därför går det inte att lösa så men jag tror att det går att åtgärda mycket av problemet genom att ha en skyddande vägg på husets norra sida som kanske kan ta formen av ett vedförråd eller liknande. På de andra sidorna kan man skydda mycket med bärbuskar och liknande samt såklart gå över konstruktionen och täta sprickor i fogarna när det behövs.

En annan fundering jag har haft handlar om isoleringen i väggarna. De bredaste väggarna jag har läst om med den här tekniken är 60cm och dessa byggs i Kanada. Jag tror dock att jag ställer lite högre krav på energieffektivitet än vad de gör så jag vill ha en bättre, varmare konstruktion än så. Det är klart att man kan bygga en meter breda väggar om man vill men det kommer gå åt en enorm mängd virke i väggmaterial för att komma upp i den bredden vilket känns som ett slöseri. Då sprang jag på iden att ha dubbla väggar. Ingen ny ide men inom kubbhus har jag aldrig hört talas om det innan. Jag har försökt visa iden med hjälp av en skiss. Hoppas ni förstår hur jag menar.

På det här sättet fårman in totalt 50cm isolering i väggen plus att man nyttjar träets termiska massa. Det blir 30cm isolering lösull emellan de två väggarna samt 10cm isolering i varje kubb. Varje kubb får tio centimeter bruk sett från varje ände och i mitten fylls isolering.

7 responses to this post.

  1. Posted by Pär Johansson on juli 29, 2011 at 2:15 e m

    110730
    Hej! Du har en fin hemsida! Tänkte jag skulle dela med Dig att jag fick info idag om en kubbhus-byggarkurs som går av stapeln utanför Stenungsund om ett par veckor. Om du vill ha samma PDF om byggkursen som jag fick så kan du höra av dig med din mailadress. mvh / Pelle

    Svara

  2. Sent ute, men metoden beskrivs i den har boken:
    http://www.amazon.com/Building-Green-Complete-Alternative-Cordwood/dp/1579905323

    Tyvarr ar det ju som du skriver alltid icke-svenskar som skriver dessa bocker och de har inte samma laga koldtroskel som svenskar har. Sa fragan ar om det racker. Men kanske trippelvaggar vore nagot? Problemet ar ju vad du ska ha i mellan kubbvaggarna som gar att hitta lokalt och tillverkas pa eget hand?!

    Svara

    • Det är sjukt ibland vilka sammanträffanden som sker. Fick hem en bok om Cordwood igår som jag läst lite i och där beskrivs metoden jag hittade på på några dagars funderande om cordwood och hur man kan anpassa det till vårt klimat! Killen som kom på det fick tillochmed ett pris, haha 😀
      Och nu kommenterar du det här inlägget dagen efter. Kan ju få en att fundera 🙂

      Svara

    • Blev tvungen att läsa igenom mitt inlägg för att se vad jag skrev en gång i tiden. Jag tror nog att det räcker. I metoden jag läst om nu så har de bara 20cm isolering i mellanväggen medan jag har 30cm så redan där är det en ganska väsentlig skillnad.

      Jag har 30cm isolering i väggarna i rummet där jag bor nu och det är sjukt välisolerat kan jag säga. På det blir det ju en hel del termisk massa i kubbhusvarianten samt 20cm extra isolering i själva kubbkonstruktionen så det är sjukt välisolerade väggar. Men i den amerikanska versionen har de cementbruk och mineralull i väggarna där jag istället skulle använda lerbruk och cellulosaisolering. För att minska vindens påverkan i väggen kanske man kan lerklina ytterväggen invändigt, i USA har det stoppat plast där vilket inte känns som ett alternativ för mig.

      Svara

  3. En olycka kommer sallan ensam och vice-versa kanske? (^-^) Plast ar jag inte fysiskt allergisk mot men psykiskt allergisk, sa det gar fet-bort. Att lerklina sa mycket man bara kan kanns som en vettig ide. Bade inne och ute och mellan vaggarna.

    Vad tror du om cellulosaisoleringens fuktegenskaper? Jag ar lite harig infor ideen att proppa kubbvaggen full med gammalt papp, men det kanske ar en onodig radsla. Har du flamskydsbehandlat cellulosaisoleringen med bor eller nagot liknande? Mineralull har jag heller ingen karlek till, men jankarna gillar ju det.

    Personligen ar jag inne pa planet att om det inte gar att finna i min narhet och foradlas av mig sjalv med ringa eller enkla verktyg gar det bort om det finns andra alternativ. Vad tror du om lerklinat halm i mellan utrymmet, med typ 90/10 halm/lera?

    Svara

    • Lerklinad halm har inte så jättebra isolervärde jämförelsevis men fårull skulle kunna vara ett alternativ som är lätt att få tag på och har väldigt bra egenskaper.

      Cellulosaisoleringen har relativt bra fuktegenskaper jämfört med mycket annan isolering men mot fårull, linull och hampa är den nog något sämre ur den aspekten. Men lättjobbad och fyller ut bra samt att råttor/möss inte trivs i lösull. Borsalt är tillsatt i blandningen, 5% tror jag.

      Svara

Kommentera

