Inomhustemperatur

Jag läser i Living Dreams igen, boken som handlar om två ekobyar, och fastnar vid denna rad;

Energiförbrukningen är mycket beroende av de vanor man har. Det gäller vädring, diskmetoder, tvätteknik och vald inomhustemperatur. Här finns de största möjligheterna för ett hushåll att minska energikostnaderna. Sidan 51

I vintras bodde jag i mina föräldrars radhus ensam. De bodde mestadels på sitt land. Eftersom jag endast brukade 12 kvadratmeter och köket sänkte jag värmen i huset till 16grader. Nån dag i veckan sov mamma i huset och klagade på kylan. Hon kunde inte förstå vad jag hade sänkt värmen för. Inte pappa heller när han fick reda på det. Sparar pengar sa jag för att prata på ett sätt som dom förstår. De fick tillbaks 4000kr för ett tag sen pga att jag sänkte värmen. Då blev dom glada.

Så enkelt kan det alltså vara. Det handlar om att tänka anorlunda. Vi som bor i ett land där temperaturen under året skiftar mellan +35 och -35 kanske inte kan ha 22grader inomhus året runt. Vi kanske ska försöka acceptera att ha det lite kallare på vintern och varmare på sommaren. Varma sockor och tofflor finns det gott om. Det kan vara mysigt också att få dra en varm filt om sig och dricka en kopp varm te i soffan.

Diskmetoder är intressant att det är med som energibov tycker jag. Har man en kastrull med varmvatten ståendes på vedspisen som man kan ta till disken klarar man sig antagligen ifrån den. Om man handdiskar smart är det alla gånger bättre än att köpa en diskmaskin som dels är dyr i inköp, dels slukar mängder med energi när den används. Dessutom innehåller diskmedlet man använder i maskinen en massa tråkiga saker. Att handdiska med biologiskt nedbrytbart diskmedel är bättre. För oss alla.

Kommentera

