Jay Schafer – Tumbleweed Tiny House Company

Jay Schafer är nog den som har inspirerat mest folk att bygga sig ett litet hus på hjul. Han har lagt ut många videos på youtube där han presenterar sina lösningar på hur man kan få en liten yta att räcka långt. Hans vagnar påminner inte alls om min vagn eller mina vänners vilket gör det extra intressant. Hans är mer inspirerade av husvagnar på det sättet att de innehåller allt ett hus brukar innehålla. Toalett, dusch, kök, vardagsrum, sovrum. Det är otroligt att han får plats med så mycket på så liten yta och det ser riktigt bra ut. För att kunna bygga som han har gjort krävs dock mer än de klena husvagnsunderreden vi har byggt våra hus på. Och då blir det lite större insats ekonomiskt redan från början. I framtiden ska jag nog bygga något lite mer likt hans vagnar bara för att det är kul. Man ska aldrig glömma bort att ha roligt. Jag har redan en massa ideer för hur man kan förbättra hans design och anpassa den till mig och mina behov.

Kolla in den här videon så förstår ni vad jag pratar om. Jag är särskilt imponerad av badkaret/handfatet men jag skulle nog ha byggt en handfatsinsats att lägga i så det inte blir så långt ner när man tvttar händerna. Det sparar nog en del vatten.  Egentligen förstår jag inte grejen med att ha allt inne i huset när man har så liten yta, utedass funkar ju fint. Men det är kul som ett experiment om inte annat. Precis som i videon så fascinerar det folk att man lyckas trycka in allt på den lilla ytan. Allt som inspirerar människor att tänka bortom rådande samhällsnorm med överkonsumtion kan ju vara värt att testa.

Med tanke på mitt förra inlägg där jag skrev om en familj som blev tvungna att sälja sitt hus med förlust när ekonomin kraschade är det intressant att det är en kvinna i videon som berättar att de blivit av med sitt hus pga ekonomin. Dom har tankar om att bygga en vagn för att kunna äga sitt hem igen samt som ett vaccin mot nästa krasch.

Kommentera

