Mot nya mål – Hållbar utveckling

Ja snart är det dags för mig att flytta igen. Jag ska börja plugga på CEMUS i Uppsala till hösten. Om jag kommer in vill säga, men det gör jag nog. Hoppas hoppas. Där ska jag läsa Hållbar Utveckling A som är en tvärvetenskaplig kurs. Har smitit in på ett seminarium där tidigare så jag har en liten aning om hur det är. Tror kursen kommer cementera många av mina tankar och värderingar men även ge mig många nya infallsvinklar på problemen i världen.

Ett problem som finns med den här och liknande kurser är att många som går den felaktigt tror att de har gjort något för miljön bara genom att gå den. Det tror inte jag. Kunskap är inte lösningen på miljöproblemen. Det hjälper ingen att jag går en kurs och sen sitter hemma och tänker på vad bra den var. Jag måste också omsätta min kunskap i handling. Jag hoppas och tror att jag kommer göra det. På många olika sätt. Ett sätt att påverka med sin kunskap kan ju vara att engagera sig politiskt vilket jag hoppas göra i framtiden. Ett annat att informera andra om kursen och vad man lärde sig där. Jag informerar redan nu!

Kommentera

