Hur mycket el behöver man(jag)? Del 2

När jag bott i min vagn – den jag skrev om här – har jag klarat mig utan el men ofta har jag laddat min laptop inne i byn så jag har kunnat kolla mailen eller en film. Jag har aldrig haft någon elbelysning inne i vagnen vilket gör att det är svårt att kunna läsa en bok eller skriva ner sina tankar på ett papper. Det var nog det första jag saknade som kräver el, bra belysning. Istället använde jag mig av en oljelampa men den ger inte det jämna, starka ljus som jag är van vid. Man blir trött i ögonen av att läsa i det flackande skenet. Men mysfaktorn ska inte underskattas.

En lösning på detta som inte kräver särskilt mycket el är att installera LED-lampor som bara drar en watt per lampa. LED-teknologin har sina begränsningar med bland annat ljusets spridning och styrka men utvecklingen går fort framåt. De är också väldigt mycket dyrare i inköp men å andra sidan brinner de väldigt mycket längre än vanliga lampor och drar som sagt sanslöst mycket mindre el. Just det senare är något som blir väldigt viktigt när man producerar sin egen el.

Jag vill som sagt ha tillgång till el så jag kan använda min laptop, mobil, eventuell musik/radio, och några lampor. På det klarar jag mig rätt så långt. Jag har vänner som har bensindrivna elverk som man kan använda när man behöver lite extra kraft. Det kan ju vara bra att ha den möjligheten men helst vill jag klara mig utan. Om man ändå väljer att ha det så måste man ju se till att inte använda det särskilt ofta för då kan man ju lika gärna ansluta sig till det vanliga nätet. Å andra sidan kan man klara sig rätt långt på nån liter bensin och om man jämför det med att köra runt med sin bil i tid och otid kanske det inte är hela världen. Men samtidigt ligger ju vi här i väst/Nord redan på cirka tre jordklot i förbrukning så vi kanske inte har råd att tänka att vi klimatkompenserar och därför kan unna oss några timmar med ett bensindrivet elverk. Om man driver det med etanol eller liknande blir det såklart bättre men jag tror att vi på sikt måste vänja oss av med tanken på den obegränsade energin och återgå till metoder som inte kräver el utan bara handkraft och kunskap.

När jag var inne på att utrusta min vagn med solpaneler kontaktade jag Göran på 24volt. Det är en väldigt bra sida med en massa produkter som drivs av eldsjälar som verkligen brinner för alternativ energi och man får en massa hjälp om man ber om den. Jag fick tipset att köpa ett batteri, 2X85w paneler, en avläsare och lite annat som behövdes. Systemet var ett 12v men man kan även ha 24v och omkoppla till 220v om man vill men det var inte min plan. Det skulle ha kostat 10.000kr och skulle ge mig all el jag säger mig behöva. Totalt skulle alltså kostnaden för min lilla vagn med el gå på 40.000kr förutsatt att jag har någonstans att ställa den gratis, men det har jag. Då är det lätt att vara skuldfri!

2 responses to this post.

  1. Posted by Tass on november 21, 2011 at 5:20 e m

    Gillar tänket.
    Bara att lyfta på hatten
    Keep it up!

    Svara

Kommentera

