Vinterfönster

Fönstren på mitt landställe, som är byggt 1964, är tvåglasfönster. Jag har länge funderat på att komplettera dom med ett sk. vinterfönster för att spara energi/värme. Nu hittade jag den här artikelnEcoprofile – Forum för hållbar konsumtion och blev återigen inspirerad. Det är dock inte aktuellt än då jag inte kommer bo på landet i vinter. Men nästa vinter hoppas jag sitta där i värmen från vedspisen. Det handlar bara om tre fönster och jobbet gör jag ju själv så det kan inte bli så dyrt tänker jag. Hursomhelst en bra investering.

Värmen i en bostad försvinner till stor del ut genom fönstren. Evemplet glasad med ett lågenergiglas sänker denna förlust med upp till 60%. Genom att den innersta rutan blir varmare minskas eller elimineras kallraset helt. Tack vare ett bättre inomhusklimat, utan kallras och drag, kan man i de flesta fall sänka inomhustemperaturen någon eller några grader med bibehållen eller ökad komfort. Varje grads sänkning av inomhustemperaturen i bostaden betyder 5 % lägre energiåtgång. Utöver ett bättre inomhusklimat får du dessutom förbättrad bullerkomfort och genom lägre energiförluster är du med och bidrar till minskade utsläpp av växthusgaser. Normalt kan man med denna ruta räkna med en besparing på ca 30 % av fastighetens totala energikostnad.

Kommentera

