Mina bin

För några år sedan gick jag en kurs i biodling och året därpå skaffade jag mig två samhällen. Det året fick jag så otroligt mycket honung för samhällena var otroligt vältrimmade av förra ägaren. Fick lite över hundra kilo så det blev en väldig massa jobb. Det slutade med att jag valde att invintra bina på 20 ramar honung istället för att byta ut den mot socker. Min mentor inom biodling blev nästan arg på mig när jag förklarade att jag tänkte invintra dom på honung istället för socker och menade på att dom skulle dö. Naturligt är alltid bäst tänkte jag och körde på iallafall. Året därpå brummade det så fint i lådorna. Nu har biodlingen legat nere under några år men jag skulle vilja återuppta intresset på mitt landställe i framtiden.

One response to this post.

  1. det är väl de här stackars korsade biarterna som inte klarar av att leva på sin egna honung? de vill ha dextros/glukos speciellt i kalla klimat. sthlm är väl som västindien jämfört med dalarna har jag hört 🙂

    Svara

Kommentera

