Mitt landställe

För ungefär fem år sen köpte jag ett litet övergivet landställe utanför Norrtälje. Det var verkligen i dåligt skick så jag behövde bara betala för tomten, de tre byggnaderna följde med på köpet så att säga. Deras totala värde räknades som mindre än femtiotusen kronor och jag köpte det med friskrivningsklausul. Drömmen för en snickare helt enkelt.

Tyvärr började jag renovera det precis innan mina tankar om grönare lösningar föddes vilket gjorde att jag valde att använda moderna metoder, plast i väggarna och gullfiber samt direktverkande elelement som uppvärmning. Dock fanns det en befintlig murstock som jag tänker ansluta en vedspis till. Vedspisen har jag fått av min pappa som har haft den på vinden i många år. Jag kommer ihåg den från min barndom. Den brukade bli alldeles röd när man eldade länge i den. Det fräste när man stänkte vatten på den.

Jag har knappt varit ut till mitt landställe alls under de här åren så förutom den inledande renoveringen har det mesta varit som innan jag köpte det. Tankarna har svängt hit och dit under åren om hur jag ska renovera det, om jag ska renovera det, sälja, bygga ut, riva, bygga nytt. Total förvirring skulle man kunna säga. Nu verkar det dock som att jag ska behålla det iallafall ett år till medan jag pluggar så jag har någonstans att bo i framtiden.

Det jag har gjort är som sagt att tilläggsisolera med gullfiber. För att göra det fick jag riva ner innerväggarna då det inte var lämpligt att tilläggsisolera utvändigt. När jag rivit klart innerväggarna upptäckte jag att väggen som var 70mm bred bara innehöll 45mm isolering så den rev jag ut och stoppade in 70mm isolering istället. Efter det slog jag på 45mm reglar tvärs de stående reglarna och fyllde mellanrummet med isoleringen jag rivit ut. Sen skruvade jag dit en plywoodskiva och gips. Från 45mm isolering till 115mm isolering således. Blev en ganska stor skillnad även om det såklart hade varit bra med mycket mer isolering än så. Hade jag gjort det idag hade det som sagt blivit lite annorlunda.

I år har jag varit ut några dagar och fortsatt renoveringen litegrann. Jag har bland annat dragit en ventilationskanal från spisfläkten rakt in i befintlig murstock vilket funkade jättebra så nu hoppas jag bara att sotaren godkänner det när han ska inspektera det hela. En spis har köpts på blocket och flyttats in i det ombyggda köket så nu kan jag laga mat på riktigt när jag är ut. Verandan som byggdes förra året har äntligen fått en trapp så man lättare tar sig upp. Nu saknas bara räcket runt verandan men det får vänta tills jag har lite mer pengar. Så det dröjer!

Kommentera

