Att värma upp ett litet hus

Det finns så otroligt mycket att tänka på när man väljer vilken värmekälla man ska ha i sitt hus. Vedspis, kakelugn, massugn, Thermal mass heater, el. Det är lätt att bli förvirrad och utmattad och helt enkelt välja den enklaste lösningen. Eller iallafall den lösning man anser vara den enklaste.

I mitt fall vill jag använda mig av förnyelsebara energikällor i framtiden. Till förnyelsebara energikällor räknar jag ved som är en form av lagrad solenergi förutsatt att man får en bra verkningsgrad vid förbränningen och att man låter nya träd växa upp för att ersätta de man hugger ner. Det vore fantastiskt skönt att ha en vedpanna med ackumulatortankar till så att jag skulle kunna ansluta en solvärmeanläggning från taket till tankarna. Jag tror att det är en väldigt bra lösning på många sätt men det är främst en lösning för de lite större husen som jag ser det. Min tanke är ju som sagt att bo på lite mindre yta än normen så det kanske inte är den bästa lösningen för mig.

Jag har funderat en hel del på kakelugnar och det intresset väcktes när jag i helgen var hemma hos en vän och fick uppleva kakelugnens otroliga effektivitet. Hon laddade en brasa på kvällen och dagen efter kunde man fortfarande känna värmen som strålade ut i rummet när man stod en bit ifrån kakelugnen. Helt fantastiskt tycker jag att en så gammal ide fortfarande spöar det mesta. Modern kakelugn av plåt som fylls med sand. Väger endast femtio kilo ofylld.

En ide som funkar på samma sätt men har ett lite annorlunda utförande finns i GörDetSjälv-träsket. Nämligen Rocket Mass Heater. Jag har funderat mycket på denna lösning då det vore rätt ballt att kunna bygga en soffa av sand, lera och sten som värms upp och magasinerar vämen från spisen kalla vinterdagar. Jag tänker mig mitt lilla hus på kanske 30kvadratmeter med den uppvärmda soffan slingrandes runt väggen under de söderplacerade fönstren. Där kan man krypa upp med en varm kopp Chai och titta ut på all snö som faller. Kanske har man en nöjd katt som ligger och spinner i knät medan man filosoferar om livets förgänglighet.

En annan lösning är dom finska massugnarna som man kan mura upp själv om man är lite händig. Annars finns det ibland kurser man kan gå för att lära sig denna teknik. En annan lösning är ju att betala någon kunnig att göra det åt en men då missar man ju allt man hade lärt sig om man hade gjort det själv. För mig handlar det mycket om att göra det så billigt som möjligt också. Här finns info om de finska massugnarna.

För matlagningen tänker jag nog att jag ska ha en vanlig vedspis med plattor och ugn. Bra både för uppvärmning och matlagning. Det fina är ju att man lagar mat på värmekällan. Ungefär som om det hade gått att laga mat på elementen i vanliga villor. Frågan är om jag kommer behöva mer än en vedspis för den storlek på huset som jag har tänkt mig. Kanske inte. Å andra sidan skadar det ju aldrig att ha möjlighet till mer värme de riktigt kalla vinternätterna. I min lilla vagn har jag en Norrahammar 627 med fyra plattor och en ugnsdel. Den värmer fint trots att skorstenen är dragen på utsidan av vagnen. Isoleringen i min vagn är en femtedel av vad jag tänker mig att jag ska ha i ett framtida hus så värmen kommer räcka längre där än vad den gör i vagnen.

6 responses to this post.

  1. Posted by Jerker on november 3, 2011 at 7:21 f m

    Hej! Intressant blogg! Jag håller på och läser igenom den. Fann den när jag sökte på jordhus som jag är helt fascinerad av.

    I det här inlägget länkar du till en ”modern kakelugn”. Jag följde länken och såg att det är ett plåtskal som är fyllt med sand. I ett gammalt skolhus i Helgum, Långsele så hittade jag denna form av ugn, säkert monterad på 20-talet, så så särskilt ny är den inte, och SKAB skriver att den är patentsökt, och det undrar jag hur det går med det, eftersom det är en produkt som fanns på marknaden för snart 100 år sedan! *L*

    Här är en bild på den:
    http://sandugn.rosenlid.se/#home

    Mvh
    Jerker

    Svara

    • Hej
      Tack ska du ha. Jag skriver om det jag tycker är intressant och hoppas att det finns några andra som håller med och det verkar det finnas 🙂 Vilken typ av jordhus är du intresserad av? Eller är det generellt att bygga med jord?
      Riktigt intressant fynd du har gjort. Skicka iväg en länk till patent och registreringsverket kanske? Men jag vet inte vad i sin konstruktion de patentsöker, kan ju vara en rad saker som inte finns i den gamla variant du hittade. Därmed inte sagt att det behöver vara sämre i effekt. Hursomhelst kommer jag om jag väljer en liknande i framtiden be mitt ex som är smed att svetsa en åt mig. Blir billigare så. Men antagligen blir det till att mura en eftersom det går åt såna otroliga mängder energi att ta fram stål, plåt och metaller över huvudtaget.
      Allt gott

      Svara

  2. Posted by Jerker on november 3, 2011 at 12:03 e m

    Hej igen! Jag blev ju så sent som för nån vecka sedan ens medveten om att man kunde få så stabila konstruktioner av endast lera, sand och grus och är i nuläget mest fascinerad och funderar på om det går att använda på något sätt, kanske bygga murkonstruktioner i trädgården, bakvägg till växthus etc. eller kanske vid utbyggnad av det befintliga huset som är byggt i lättbetong (bor alltså just nu tyvärr i ett trist hus).

    Jag är annars rent allmänt intresserad av byggnadsvård och av alternativa och gamla metoder och har varit verksam som fönsterhantverkare sen 2004 och håller även kurser i fönsterrenovering, bl.a. för Sörmlands länsmuseums räkning.

    Det är mycket möjligt att SKAB har gjort egna lösningar innanför skalet som de kan ta patent på och jag missunnar dem inte det. Men jag blir lite sur när de marknadsför det som en helt egen idé. Det gör väl inget att skriva att de tagit upp en gammal konstruktion som de gjort förbättringar i?

    Svara

  3. Posted by M on maj 7, 2014 at 6:01 e m

    Hej! Tack för en underbart inspirerande blogg! Vore intressant att höra vad du har för tankar nu om värmekälla, iom ditt nya vagnsbygge – hur funkar vedspisen i en lite större vagn? Hur ofta behöver man fylla på den och hur länge håller värmen? Och hur bra funkar den att laga mat på, och hur gör man på sommaren när man vill laga mat men inte vill ha så varmt? Många frågor har jag 🙂 Jag ska bygga en vagn som är ca 5×2,5m, i ett plan utan loft, och funderar på en 3-plattors vedspis med ugn, med skorsten inomhus. Vore väldigt schysst att ha en kombinerad värmekälla och matlagningsgrej, men funderar på om det vore smartare att satsa på en liten kamin och ett gasolkök…?

    Svara

    • Hej och tack 🙂
      Jag har samma vedspis i denna vagn som i den förra. Den värmer mkt bättre i och med att värme och komfort handlar om relationen mellan luftvolym att värma – vedspisens kapacitet och vagnens isolering. I den här vagnen är det ett rätt bra förhållande emellan dessa faktorer 🙂

      Nu när det varit varmare i perioder har jag lagat mat med öppen dörr när det blivit för varmt. Men det handlar också om anpassning. Det är mycket mat som inte behöver värme. Sen har jag tillgång till elplattor och vattenkokare när det ändå inte känns bra att elda.

      Gasol alstrar fukt vilket många inte tänker på. Det kan bli ett problem men behöver inte bli det. Sen är ju gasol miljövidrigt men ibland är det kanske ändå det bästa alternativet. Många faktorer att väga in. 🙂
      Lycka till

      Svara

Kommentera

