Små, små hus på hjul

Markus Skoog - Vagnsbyggare

Att bygga ett hus på hjul

Några tjejer i min klass, Skattungbykursen -10, började prata om att bygga en varsin vagn att bo i under kursen för att på så sätt dels lära sig bygga men även spara pengar. Skolans elevhem kostade 1700kr i månaden så tanken på att bo gratis i ett litet hus på hjul kändes lockande. I början var jag lite anti men ju mer dom pratade om det ju mer inspirerad blev jag. Jag har jobbat tio år som snickare i Stockholm så själva byggandet kändes inte som en utmaning för mig men jag bestämde mig att försöka släppa mitt gamla yrkesliv litegrann. Bygga på ett mera lustfyllt sätt än vad jag var van vid från mitt jobb. Den helvilda ideen jag kom på för att uppnå detta var, trumvirvel, att bygga det lilla huset på hjul utan att använda vattenpass.

Idag när jag ser min vagn stå bredvid mina vänners vagnar kan jag verkligen skratta gott åt mig själv och min konservativitet. Min vagn ser ut som en helt ordinär friggebod om än väldigt liten och på ett husvagnsunderrede medan deras ser ut som helt underbara hippievagnar. Jag brukar skämtsamt säga att min vagn får representera Svenssons i vårt lilla vagnskollektiv. Jag hade önskat att jag vågat vara lite galnare när jag byggde min vagn men jag tror inte att jag kunde det där och då. Men det är något jag har lärt mig nu, till viss del iallafall och det tack vare flera fantastiska människor men mest Anli och Luris. Deras helt ohämmade sätt att bygga och skapa på upphör aldrig att inspirera.

Något som begränsade mig ganska mycket när jag byggde min vagn var det faktum att jag ville bli klar så fort som möjligt för att möjliggöra en flytt från elevhemmet till min vagn och därigenom spara pengar. Jag blev klar under terminen och sparade därigenom 10.000kr så det kanske får ses som förmildrande omständighet när jag bedömer min insats.

För att bli färdig fort köpte jag in allt material från en lokal brädgård till ganska dyra priser men jag tänkte att jag skulle gå plus minus noll eftersom jag skulle spara så mycket pengar på att inte behöva betala hyra när vagnen var klar. Naiviteten känner ibland inga gränser. Jag har inte räknat exakt på vad vagnen kostade att färdigställa men jag tror det ligger någonstans runt 28.000kr. Det är ändå ganska mycket pengar men jag blev lite fartblind.

När jag byggde vagnen kämpade jag mig igenom en depression och det påverkade såklart en hel del. När allt känns meningslöst gäller det att hitta något som känns meningsfullt. Att bygga ett litet hus på hjul är en väldigt konkret uppgift. Det blir väldigt tydligt varför jag slår in en spik eller sågar till en bräda. Jag gör det för att ha någonstans att bo.

Att bygga ett hus på hjul har sina fördelar. Äger man ingen egen mark kan man ändå bygga sig ett litet hus eftersom det går att flytta. Man ställer upp det någonstans där man har tillstånd att stå och när man inte längre får stå där då hänger man på huset bakom en bil eller traktor och kör iväg. Bygglov behöver man bara om man står på en tomt utan fastighet eller en tomt som redan har femton kvadratmeter friggebod uppställd. Bor man inte permanent i sitt lilla hus på hjul kan man ställa upp den i princip vartsomhelst. Om man är lite mer olydig än så kan man såklart ställa upp den vartsomhelst oavsett bygglov och annat trassel. Blir man tillsagd att flytta den får man göra det.

Ekologiska material

När jag byggde var det många tankar som dök upp, försvann och kom igen så tankearbetet var lite spretigt under tiden. En tanke var att bygga utan att använda mig av gifter som används inom husbyggnation idag. Färger, plaster, skivor, lim och andra material innehåller mycket gifter som de flesta människor är helt omedvetna om. Jag valde att bygga med rent trä och det är också en förklaring till att bygget blev så dyrt. Dock ville jag att en vän skulle få gå loss med sin kreativitet på vagnen. Detta med sprayfärg och pennor. Som det föll sig fick han hjälp av Luris att täcka vagnen med fantasifoster. Detta gjorde dock att jag kände mig tvungen att måla vagnen med plastfärg istället för slamfärg som var tanken från början. Det känns inte helt optimalt men jag använder inga farliga färger inne i vagnen. Där är det ännu så länge trärent men jag funderar på att måla med antingen linoljefärger eller någon annan gammal teknik som jag bedömer som mera okej. Jag får se hur det blir. Just nu är det som en konsthall inne i vagnen. Theos konst hänger här och där och även konst från Luris, Lina, Ingela och okänd. Det känns kul och det är fint. Tanken är att alla som besöker kan lämna någon liten kreation som kanske hamnar på någon av väggarna i framtiden. Väggarna, taket och golvet är isolerade med Ekoull som till 95% består av återvunnet papper.

Bygga billigt

En annan tanke var att bygga billigt… Det gick sådär. Men ändå, att bygga sig en egen bostad som endast kräver lite ved till uppvärmning och matlagning för under 30.000kr kanske inte ska ses som ett totalt misslyckande.

Liten bostadsyta

Den ursprungliga tanken och den tanken som verkligen är levande i mitt sinne är tanken om att bo på liten yta. Varför ska vi svenskar ha så stora ytor inomhus som vi måste värma upp mer eller mindre hela året. Jag läste att 85% av ett hus totala klimatavtryck består av energin som går åt till uppvärmning. De andra 15% är energin som går åt vid byggandet. Alltså, kom jag fram till, måste det vara det bästa ur miljösynpunkt att bygga små hus. Dels kostar det mindre i resurser och energi att bygga huset i första skedet och sen kostar det mindre att värma upp det under hela husets levnadscykel. Vi svenskar har i genomsnitt 49kvadratmeter bostadsyta per person. Det är för mig helt galet och jag förespråkar mycket mindre yta än så. Min vagn är på 6,7kvadratmeter. Jag menar inte att alla ska bo på så liten yta men det är intressant att se på hur liten yta man faktiskt kan bo. Jag menar inte heller att man inte får ha stora, ouppvärmda ytor till sitt förfogande. Eller ytor som man kan värma upp när/om det behövs. Förråd, lador och andra ekonomibyggnader är ju fantastiskt skönt att ha. Men det borde bara vara själva bostadsdelen som man värmer upp året om.

Vad hände med de andra vagnarna

Anli och Luris bygger vidare på sina, något större, vagnar. Tillskillnad från mig som köpte in allt material har de valt att bygga med material de har räddat från tippen eller hittat på andra ställen. Luris hittade tillexempel all sin ytterpanel på majbrasan. Majbrasan blev mindre och vagnen blev väldigt vacker med den grånade panelen. Jag kommer aldrig glömma bort när Luris och Agnes var iväg till tippen för att försöka hitta material. Material kom de hem med, och ett vagnsunderrede som de spände fast allt material på. Då kändes det lite dumt att jag köpte en gammal sliten husvagn för 1500kr som jag sen fick kämpa med att riva för att komma åt underredet men glad var jag för deras skull. Anli är snart klar med att isolera sina väggar i vagnen med fårull. Det går riktigt fort och smidigt och fårull är ju en produkt som bönderna bara slänger så all isolering har de fått gratis. Vi har andra vänner som bott i sina vagnar i fyra år och dom har fårull som isolering. Det funkar finfint men det kan lukta lite får ibland. Anli och Luris har bara lagt ut några tusenlappar på sina små hus på hjul och är snart färdiga.

Att flytta vagnarna

Vi kände oss tvungna att flytta våra vagnar av flera orsaker. Dels fick vi tillåtelse att ställa upp dom på en mycket bättre plats där vi har odlingarna precis utanför dörren, bördig fin mark och fantastiska människor runtomkring. Dels var grannarna inte helt nöjda med våra vagnsbyggen utan tyckte mest det såg ut som en kåkstad. Dels var det skolans mark vi stod på med vagnarna och vi måste ju lämna plats till nästa årskull att bygga egna vagnar eller vad de kan tänkas hitta på. Vi bad Patrik om hjälp och han dök upp med sin lilla traktor. Det gick relativt smidigt att flytta vagnarna med vissa avbrott för gråt, skratt och hjärtskärande skrik.

18 responses to this post.

  1. Posted by Sebastian on juni 14, 2011 at 10:27 e m

    Blir glad och inspirerad av det hära! Tack!

    Svara

  2. Posted by Della on juli 27, 2011 at 11:30 f m

    Helt underbart. Blir lycklig och inspirerad! Tack för att du delar med dig…

    Svara

  3. 😎 Vad fint med eget bo!

    Svara

  4. Vilket fynd! inte ofta man blir så inspirerad av en blogg, vi är en wwoofgård som letar efter alternativa boendelösningar för våra praktikanter.

    Svara

  5. Det är som att se en av mina egna drömmar i bild! Ett litet rött hus med allt som behövs men på minimal yta.

    Svara

  6. Reblogged this on Nytt liv i Trosa and commented:
    Nej, varför måste man bo så stort. 37 kvadrat börjar kännas lite väl rymligt i jämförelse😉

    Svara

  7. Posted by Melanie on augusti 13, 2013 at 7:32 e m

    Hej! Jag har också planer på ett litet hus, men har det lite oklart med bygglov och sånt. Hur manga kvadratmeter blev din vagn? Registrerade du den som husvagn, och var det svårt att gå igenom besiktningen? Tacksam för svar😀

    Svara

    • Den blev 6,7kvm. Jag registrerade den inte. Den lyder under LGF – långsamtgående fordon vilket innebär att den bara får köras i 30km/h. Ska du få en vagn laglig för 80km/h är det bättre/billigare att bara köpa en husvagn.🙂

      Svara

Kommentera

