Varför bygga ett litet hus på hjul?

Den första frågan man måste ställa sig själv är varför man överhuvudtaget ska ge sig på ett projekt som att bygga en liten vagn. Jag själv byggde min vagn för att slippa betala hyra för studentboendet men också för att jag var nyfiken på hur det skulle vara att bo i vagn.

Billigt boende

För de allra flesta är nog just överkomligheten rent ekonomiskt det som lockar mest. För en relativt liten summa kan man bygga sig ett litet men billigt boende. Alternativet är annars för dom flesta av oss att ta dyra, tunga lån så att man har råd att köpa en lägenhet eller villa. Genom att istället lägga pengarna på en liten vagn ger man sig själv möjligheten att spara ihop pengar innan man köper något större som lägenhet eller liknande. Kanske väljer man att istället lägga pengarna man sparat på att köpa en tomt som man kan ställa upp vagnen på och därigenom få ännu billigare levnadsomkostnader.

Lära sig bygga hus

Kanske vill man lära sig bygga hus men vill inte börja med ett stort hus när man inte har de nödvändiga kunskaperna eller så har man ingen tomt att bygga huset på. Då är det perfekt att bygga ett hus på hjul – man behöver inget bygglov och det är inte ett lika stort projekt som att bygga en villa eller fritidshus. Kan man bygga ett litet hus kan man bygga ett stort.

Möjligheten att flytta sitt hus

Det kan också vara bra att ha möjligheten att flytta sitt hus, särskilt om man bara hyr mark. Det är svårt att förklara känslan när man sitter i sitt lilla hus som sakta rullar fram bakom en traktor eller bil. Scener från Kalle Ankas husvagnssemester dyker genast upp i huvudet.

10 responses to this post.

  1. Posted by evelina on januari 17, 2012 at 10:14 e m

    Hej hej!
    Najs blogg! :)
    Jag funderar att bygga ett hus själv om ett par månader, sitter och kollar runt på hur andra gjort för att få lite tips och ideer…har läst igenom nästan alla trådar på alternativ.nu om hus på hjul, mkt kul läsning :)
    Min tanke just nu är att bygga ett hus på en lätt lastbil..mest för att jag tycker att det verkar smidigast.
    Men när jag kollat runt så vekar det som dom flesta bygger en vagn…
    Hade du några tankar om att välja mellan att bygga en vagn eller direkt på ett flak?
    Och har du några tips att tänka på innan det är dags att börja bygga?

    Ha det fin fint :)

    evelina

    Svara

    • Skulle tro att det mest handlar om att det är lättare att få tag på en vagn än en lätt lastbil. Men sen är det ju besiktning varje år på en sådan. Tror det blir svårt att få tillstånd för vedkamin om du har tänkt det men jag kan ha fel. Vagnarna jag byggt/hjälpt till på/tänker bygga är tänkta att stå mer eller mindre på samma plats men med möjlighet att flyttas så då känns det som lite onödigt att bygga huset på en lätt lastbil. Men om man vill kunna åka runt och campa lite mer på olika ställen, festivaler, ekobyar eller nåt så är det ju utmärkt med en lätt lastbil. Kolla in Vardo trailer eller liknande. Det är ett litet hus som man kan ha på lastbilsflak typ. Tumbleweed tinyhouse har en sån i sitt sortiment men det finns även på andra ställen. Men du kanske har tänkt dig nåt mer rejält?

      Såg även tre japaner som byggt ett hus på en lastbil som de semestrade med. Den hade en utfällbar övervåning mekaniskt reglerad vilket var lite tufft. :)

      Ha det fint

      Svara

      • Posted by evelina on januari 17, 2012 at 11:57 e m

        haha coolt! :)
        Har tänkt att bygga ett rejält hus så jag har någonstans att bo året runt, och kommer nog inte att flytta mig så mkt när jag väl kommit på vart jag vill bo…så ju mer jag tänker på det, och som du säger, så är det ju bara onödigt att bygga på en lastbil och ha den stående…
        Menar du något slags eldtillstånd från en sotare för att man ska få elda, eller kan besiktningen säga något om man har en eldstad?
        Jag får ta och läsa på lite om det :)
        Har två vänner iof som satt in vedkamin i sina husbussar, och det verkar ha funkat bra…den ena har reggat om sin buss till norsk, och det gick igenom utan problem :)

        Svara

        • Så fort du har en eldstad måste den besiktigas av en sotare och sen kommer han och sotar en gång om året. Om man vill ha den laglig alltså :) Jag vet inte om besiktningen säger något om det men du måste ju ha någon sorts skorsten och den kan de ju ha synpunkter på ur trafiksäkerhet tänker jag.
          Jag har också en vän med en gammal Wolksvagen buss som satt in kamin. Dock inte besiktat den men funkar gör det uppenbarligen :)

          Svara

  2. Posted by Mikael on mars 31, 2012 at 8:53 e m

    Jag funderar också på att bygga ett litet hus på hjul och jag kom på att man skulle kunna köpa en balvagn som har till att flytta hö/halmbalar med.
    Dom har ett hjul i varje hörn, klarar åtminstonde 2 ton ofta 4 ton. Inte alltid billiga dock men går att få en för iaf ca 15tusen. Någon som funderat på det?

    Svara

    • Ja det har jag funderat på och jag tycker det är en bra vagn att bygga på sett till hjulupphängningen. Det jag funderar på är dock hur balansen på vagnen blir när man har ett högt hus på den och ska svänga. Känns som att det finns en risk att ekipaget välter. Men det är svårt att sia om utan att testa. Antagligen är det inget problem. :)

      Svara

      • Posted by Mikael on april 2, 2012 at 6:06 e m

        Jag tror inte det är något problem. Förra sommaren var jag med å körde in småbalshö och dom sista vagnarna jag körde var balarna väldigt tunga. Då måste kärrorna vägt cirka 3-4 ton och dom välte inte även fast det lutade VÄLDIGT mycket på slutet när jag var trött. Jag tror enda nackdelen är att dom blir lite dyra (iaf en 15tusen) jämfört med att bara köpa ett gammalt underrede till en husbil som du gjorde.
        Fördelarna är dock många; ett hjul i varje hörn, stabila, klarar mycket vikt (minst 2 ton ofta 4), oftast minst en halvmeter höga vilket gör att man kommer upp från marken och får torra väggar och underrede/golv.

        Svara

        • Du har säkert rätt men vikten med ett hus blir lite annorlunda fördelad. Vikten blir ju inte i mitten så att säga utan längs sidorna och högt upp, cirka tre meter iallafall vilket nog påverkar mer än halmbalar där vikten är i mitten på ett annat sätt. Ska man bygga något mer ordentligt rekommenderar jag inte att köpa ett gammalt husvagnsunderrede. Femtontusen kanske kan vara värt för ett bra underrede om man vill ha ett rejält hus på :)

          Svara

  3. Posted by Mikael on april 2, 2012 at 6:10 e m

    Just det tack för en bra blogg. Ja väntar på nya uppdateringen om ditt nuvarande boende. Micke

    Svara

    • Tack ska du ha. Har inte hänt så mycket här på ett tag nu. Har ju flyttat in för en månad sen drygt så då gick det ner på sparlåga. En B-uppsats och annat skolarbete kom emellan. Väntar in varmare väder innan jag drar igång igen, bohem som jag är :)

      Svara

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 583 andra följare

